Till innehåll på sidan

Avslut av anställning

Den här informationen vänder sig till dig som slutar din anställning hos MSB. Här påminner vi om några saker som du behöver göra innan din sista arbetsdag. Vi berättar också om vad som gäller under uppsägningstiden om du har sagt upp din anställning och hur du ska göra om du vill ha ett intyg eller ett betyg.

Att göra innan du slutar

När du ska avsluta din anställningvid MSB finns det en del åtgärder som du måste göra.

Några saker behöver du kanske längre tid på dig för att slutföra, till exempel att städa bland dokument och e-post, så titta så snart som möjligt på vad du behöver börja med i ett tidigt skede.

Med hjälp av checklistan så ser du vad du behöver göra innan du slutar.

Checklista vid avslut av anställning (pdf)

Under uppsägningstiden

Uppsägningstiden räknas från den dag myndigheten har mottagit din uppsägning. Din chef beslutar om uppsägningen och hör av sig till dig om slutdatumet behöver justeras av någon anledning.

Detta gäller för semester, komp och flex

Vid egen uppsägning tjänar du in semester till och med den sista dagen av din anställning. Ej uttagen semester betalas ut i pengar månaden efter att anställningen har upphört.

Om din semester redan är beviljad har du rätt att ta ut din semesterledighet under uppsägningstiden.

Du har ingen skyldighet att ta ut semester under uppsägningstiden, ens om den är beviljad i förväg. Enda undantaget är om du har en uppsägningstid som är längre än sex månader. Beviljad kompledighet kan du däremot vara skyldig att ta ut.

Om det finns ett positivt flexsaldo så ska du i samråd med din chef ta ut tiden innan anställningen upphör.

Intyg och betyg

Anställningsintyg och arbetsgivarintyg

Om du begär det kan du få ett intyg om din tjänstgöring vid myndigheten. Intyget innehåller uppgifter om den eller de anställningar du har haft och de tider du har innehaft anställningarna. Betrakta intyget som en originalhandling och lämna endast en vidimerad kopia i samband med att du till exempel söker nytt arbete.

Arbetsgivarintyg används av A-kassorna som underlag för beräkning av arbetslöshetsersättning. Det är ett intyg på utfört arbete som utfärdas av SSC.

För att beställa ett intyg loggar du in i Portalen hos Statens Servicecenter (SSC) och skapar ett ärende. 

Välj ”Lönehantering & lönesystem” och sedan ”Beställ intyg”. 

Om du är tjänstledig och därmed inte har åtkomst till Portalen kan du mejla till SSC. När du kontaktar dem via e-post, uppge vilken myndighet som är din arbetsgivare. Du kan skicka in underlag via  underlag@statenssc.se

Statens servicecenters portal

Tjänstgöringsbetyg

Om du har varit anställd mer än sex månader har du rätt att få ett tjänstgöringsbetyg. Tjänstgöringsbetyget innehåller samma uppgifter som tjänstgöringsintyget och utöver det en kortfattad redogörelse för arbetsuppgifterna och ett omdöme om hur du har fullgjort dessa. Om du vill ha ett tjänstgöringsbetyg vänder du dig till din chef.

Mer information

Om du har frågor kring något kring din anställning ska du i första hand vända dig till din närmaste chef.

Tack för din tid vid MSB!

Senast granskad: 12 juni 2024

Till toppen av sidan