Stöd till kommunal tillsyn enligt LSO
Här finns stöd som riktar sig både till dig som planerar och organiserar kommunens tillsynsverksamhet och till dig som utför tillsynerna. Här finns en handbok och erfarenheter från rättsfall. En viktig del i kommunernas förebyggande verksamhet är att genomföra tillsyn av den enskildes skyldigheter enligt LSO.
På den här sidan
I MSB:s uppdrag ingår bland annat att arbeta för ökad brandsäkerhet i samhället. Detta arbete bedrivs exempelvis bland annat genom vägledning till kommunerna för den förebyggande verksamheten.
Handbok: Kommunal tillsyn enligt lagen om skydd mot olyckor
Tillsynshandboken ska stödja dig som planerar eller utför kommunal tillsyn enligt LSO att arbeta i linje med lagstiftningen, inte minst MSBFS 2021:8 som trädde i kraft halvårsskiftet 2022.
MSBFS 2021:8Syftet med nya handboken är att bidra till en likriktad och effektiv tillsyn i hela landet. Handboken ska bidra till att fokusera tillsynen där konsekvenserna riskerar att bli stora och där tillsyn bedöms vara en effektiv förebyggande åtgärd. Metodstödet i handboken är utvecklat för att förenkla, förtydliga och förklara hur kommunens tillsynsverksamhet kan bedrivas för att uppfylla lag och föreskrifter. Det handlar dels om planering och dels om att kunna identifiera och åtgärda brister i det enskilda tillsynsärendet.
Handboken kommer att tryckas och finnas för beställning under första kvartalet 2023.
Kommunal tillsyn enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor
Publikationsnummer: MSB1994
Utgivningsår: 2022
Handboken Kommunal tillsyn enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor vänder sig till dig som arbetar med tillsyn i kommunen. Den ger både stöd till kommunens övergripande planering av tillsynsverks...
Jämfört med den tidigare boken beskriver den nya handboken kommunens samlade tillsynsuppdrag och riktar sig även till de som planerar och organiserar hela tillsynsverksamheten.
Handboken ger
- vägledning till kommunerna för den tillsynsverksamhet som kommunerna har när det gäller tillsynen enligt lagen om skydd mot olyckor
- stöd till kommunerna och de kommunala tillsynsförrättarna i deras uppdrag att planera, genomföra och följa upp tillsynen. Stor vikt har lagts på att ge stöd vid bedömningen av skäligt brandskydd.
- underlag för MSB:s utbildningar inom området.
Frågor och svar
-
När ska samråd ske med riksantikvarieämbetet (RAÄ) enligt MSBFS 2021:8 §12?
Vid kontakt med dem hänvisar de till fastighetsägaren som förvaltar det statliga byggnadsminnet.
MSBFS 2021:8 12 § anger att samråd ska genomföras vid behov, och i allmänna råden anges RAÄ som part för de byggnader som är skyddade som statliga byggnadsminnen. Vid behov anses vara inför beslut som kan stå i strid med andra lagstiftningar och därmed kan påverka det skyddsvärda i byggnaden. En bra dialog med förvaltaren eller fastighetsägaren är viktig. De har kunskap både om det skyddsvärda och vilka åtgärder de föredrar, tekniska åtgärder eller ändrad användning, för att nå ett skäligt brandskydd. Det bästa är om det går att hitta en lösning som underlättar för verksamheten, som ger ett tillräckligt gott brandskydd och som samtidigt bevarar kulturarvet.
Det finns inget generellt behov av samråd tidigt i en process, vilket kanske är det som RAÄ ställer sig tveksamma till. Om man vill ställa krav på tekniska åtgärder som påverkar det skyddsvärda ska samråd ske med RAÄ, där även om även fastighetsägaren kan vara involverad. -
Får man slå ihop tjänsteanteckning och kommunicering inför beslut till ett och samma dokument?
MSB har inga synpunkter på hur räddningstjänster benämner sina dokument, så länge de kommunicerar det förvaltningslagen kräver. Huvudregeln är att allt material som är av betydelse för beslutet ska skickas till den eller de som är part/-er i ärendet.
Tillsynshandboken presenterar ett sätt på vilket MSB anser att man kan bedriva sin tillsynsverksamhet som också uppfyller förvaltningslagen. Det är dock upp till varje kommun att bestämma hur de ska bedriva sin verksamhet. MSB rekommenderar att kommunen involverar sin jurist i den processen. Mer information om kommunikation finns på sidan 74 i tillsynshandboken.
Generellt sett kan sägas att en tjänsteanteckning är ett dokument medan kommunicering avser den förvaltningsrättsliga åtgärden att låta parten i ärendet yttra sig över underlaget. Vid kommuniceringen skickas normalt en kommuniceringshandling med, där det framgår att parten ges tillfälle att yttra sig över handlingarna och hur lång tid denne har på sig att göra det.
Generellt är tjänsteanteckning och kommunicering inte samma dokument. Tjänsteanteckningen kan dock utgöra kommuniceringen, om man är tydlig i rubrik och text att det rör både tjänsteanteckning och kommunicering. Av handlingen måste det tydligt framgå hur lång tid parten har på sig att inkomma med synpunkter på underlaget och att om några synpunkter inte inkommer kan räddningstjänsten ändå fatta beslut i ärendet
-
Vilka ytterligare brandskyddskrav kan ställas på byggnader och anläggningar som omfattas av bilagan till MSBFS 2021:8?
Om ett objekt finns med i bilagan till MSBFS 2021:8 eller inte är i sig ingen grund till att ställa ytterligare krav på brandskyddet. Syftet med bilagan är att peka ut byggnader och anläggningar där behovet av kontroll är högre.
När det vid tillsyn kommer till att förelägga om förbättringar av brandskyddet gäller det normala kravet på att beslut måste motiveras utifrån skälighet och i förekommande fall särskilda omständigheter.
-
Varför ingår inte industrier i bilagan till MSBFS 2021:8?
Valet av vilka objekt som finns med i bilagan till MSBFS 2021:8 bygger till största del på objektiva kriterier. Några sådana objektiva kriterier har inte varit möjliga att definiera beträffande industrier; varken antal anställda eller lokalyta ger något bra mått på industrins risker. Därför krävs en lokal kännedom för att kunna bedöma vilka industrier som bör ingå i kommunens tillsynsplanering enligt §3.
Historiskt sett har större industrier alltid varit tillsynsobjekt och MSB har ingen intention att tillsyn av industrier ska upphöra.
-
Hur ska vi prioritera mellan tillsynsobjekt enligt bilagan till MSBFS 2021:8 och egenprioriterade objekt enligt § 3?
Det finns ingen förutbestämd prioritering mellan dessa kategorier av objekt.
-
Hur ska man tolka egendomsskydd utifrån MSBFS 2021:8?
Punktlistan i 2§ i föreskriften MSBFS 2021:8 är kriterier för vilka verksamheter som ska omfattas av planeringen av tillsyn då behovet av kontroll från samhället är högre, den anger inte att kravnivån för brandskyddet ska vara högre. De som är upptagna i bilagan är de verksamheter där MSB på ett objektivt sätt kan motivera att behovet av kontroll är högre då riskerna vid brand generellt sett är stora. De som räddningstjänsterna själva ska identifiera är där de på lokal nivå kan motivera att verksamheterna bör omfattas av planeringen utifrån lokala kunskaper.
Se även sidan 42 i handboken Kommunal tillsyn enligt LSO
-
Vilken data ska en förteckning över tillsynsobjekt enligt MSBFS 2021:8 §4 innehålla?
Det är inte specificerat hur förteckningen ska utformas eller exakt vad den ska innehålla, behovet av information kan variera per kommun. Förteckningen bör dock innehålla vilket/ vilka kriterier eller skäl som avgör att objektet ska ingå i tillsynsplaneringen. För att uppfylla övriga krav i föreskriften så ska kommunen ha en dokumenterad fristbedömning för varje objekt som omfattas av föreskriften, därav bör fristbedömning ingå i förteckningen.
Det är lämpligt att förteckningen även innehåller den information som krävs för att kommunen ska kunna planera tillsyn på objektsnivå. Det kan vara till exempel adress, fastighetsbeteckning, kontaktperson osv.
-
Omfattas dagmamma eller daghem i bostad av bilagan till MSBFS 2021:8?
Det är verksamhet som enligt skollagen (2010:800) ingår i skolväsendet, undantaget kommunal vuxenutbildning, som omfattas av bilagan
Dagmammor, daghem i lägenheter och liknande ingår inte i skolväsendet och omfattas alltså inte av bilagan. Det som gäller här är istället möjligheten att ställa krav i en vanlig bostad.
Erfarenheter från rättsfall
Här redovisas erfarenheter från ett antal rättsfall om brandskydd. Drygt 200 ärenden har studerats och till flera av dem har MSB lämnat synpunkter. Syftet är att ge kommuner och länsstyrelser stöd i deras tillsyn enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO).
Rättsfallssamlingen publicerades första gången 2010. Sedan dess har två revideringar gjorts där dokumentet kompletterats med nya rättsfall. Den senaste revideringen gjordes i april 2015.
I texten görs hänvisningar till beslut och domar. En del av dem finns nedan med kommentarer och sammanfattningar. Vi rekommenderar att ni noga läser och studerar innehållet enligt den läsanvisning som ges i dokumentet. I de inledande kapitlen finns kunskaper och frågeställningar som behöver belysas inför de senare kapitlen.
-
Kapitelsammanfattning
Kapitel 1: Syfte, läsanvisning och rättspraxis
I det första kapitlet av I skälig omfattning redovisas syftet med dokumentet och en läsanvisning. Läsanvisningen rekommenderas starkt till den som vill få ut det mesta möjliga av dokumentet.
Vidare finns även ett avsnitt om rättspraxis och vilka slutsatser som kan dras av beslut och domar i överklagade ärenden. Det poängteras nödvändigheten av kunskap om de förändringar som genomfördes 1971 och 1996 om själva processen i överklagan.
Kapitel 2: Grundläggande frågor
I kapitlet Grundläggande frågor redovisas att verksamhet enligt LSO omfattar liv och hälsa, egendom samt miljö. Den enskildes och samhällets ansvar enligt bestämmelserna sammanfattas.
Det finns även två avsnitt som berör två viktiga delar i tillsynsarbetet nämligen skälig omfattning av brandskyddet i byggnader och anläggningar samt vad som avses med särskilda omständigheter. I detta avseende sammanfattas två domar från Regeringsrätten.
Kapitel 3: Tillsynsprocessen med överklagan
I kapitel tre redovisas kortfattat begreppet tillsyn. Det finns också en sammanfattning av de bestämmelser i LSO där tillsynsfrågor behandlas och ett avsnitt om överklagan av ett föreläggande eller förbud enligt LSO.
Kapitel 4: Formella frågor i ärendehanteringen
I kapitel fyra redovisas några formella frågor i tillsynsverksamheten. De formella frågorna kompletteras med korta ärenderedovisningar där bland annat delegation av tillsynsförrättare, kommunikation, samråd och mottagare av föreläggande behandlats.
Kapitel 5: Enskild – samhället, ansvarsfördelning
I kapitel 5 konstateras att det i första hand är den enskilde som ska vidta och bekosta åtgärder som syftar till att förhindra olyckor och begränsa konsekvenserna av de olyckor som inträffar. Det allmänna ska ingripa när det framstår som rimligt att detta ska ansvara för de åtgärder som behövs för att avvärja eller begränsa en skada. I kapitlet utvecklas frågan om ansvarsfördelning bland annat med utgångspunkt från en dom i Regeringsrätten.
Kapitel 6: Vårdmiljöer och särskilda boenden
I kapitel 6 redogörs inledningsvis för de olika begrepp och definitioner som finns för olika typer av vård- och omsorgsboenden. Därefter redogörs för ett antal ärenden och domar i denna typ av verksamhet. Sektionering, utrymningssäkerhet och bemanning är några av områdena som berörs.
Kapitel 7: Hotell
Kapitel 7 inleds med en redogörelse för de begrepp och definitioner som återfinns inom området samt en genomgång aktuella lagstiftningar med tillhörande föreskrifter. Ett antal ärenden med tillhörande domar eller beslut redovisas där bland annat utrymningssäkerhet, ytskikt och utrymningslarm diskuteras.
Kapitel 8: Publika lokaler
I kapitel 8 avhandlas ett antal ärenden som tilldrar sig till kyrkor, restauranger, biografer och andra samlingslokaler. Utrymningssäkerhet spelar av naturliga skäl en stor roll i de flesta av de redovisade domarna.
Kapitel 9: Bostadshus och äldre centrumbebyggelse
Kapitel 9 innehåller ett antal domar och beslut som har sitt ursprung i förelägganden där krav har ställts avseende framförallt sektionering, utrymning och ytskikt .
Kapitel 10: Industri, lager och liknande näringsverksamhet
I kapitel 10 avhandlas bland annat ett mycket intressant ärende från Kristinehamn. Ärendet rör en magasinsbyggnad och avslutas med en dom från regeringsrätten där en principiellt viktig diskussion om skälighet förs.
Rättsfallssamlingen I skälig omfattning utgör en del av det stöd som MSB ger till kommuner och länsstyrelser när det gäller tillsynsarbetet enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO).
Senast granskad: 22 maj 2024