Till innehåll på sidan

Utbildningsspecifik information - Handledare, Utbildning i Skydd mot olyckor (SMO)

På den här sidan kommer du som ska handleda en SMO-studerande få utbildningsspecifik information. Som handledare är du en nyckelperson på den studerandes utbildningsresa. Det är därför viktigt att du tagit del av all information på den här sidan.

SMO-handledarkurs-sida.jpg

Välkommen till den SMO-specifika sidan för Lärande i arbete (LIA)!
Här finns material och stöd för dig som är handledare på räddningstjänsten. Informationen kan även användas av dig som är studerande. Med handledare menar vi dig som möter den studerande direkt och som är den som stöttar och guidar. Den rollen ska inte förväxlas med koordinatorns. Koordinatorn är den som håller ihop och koordinerar handledarna inom ett förbund.

Materialet är sorterat under fyra rubriker. Lägg märke till att vissa rubriker även har underrubriker.

Innehållet riktar sig alltså till både räddningstjänst och studerande, men det finns visst material som är riktat mer specifikt till antingen räddningstjänst eller studerande.

  • Om utbildningen

    Utbildningen Skydd mot olyckor är en tvåårig eftergymnasial utbildning som ger både de teoretiska kunskaperna och de praktiska färdigheterna som krävs för att arbeta inom räddnings- och säkerhetsområdet. Utbildningen ger kompetens att både förebygga och hantera olyckor av olika slag.

    Utbildningen består av 80 veckors studier varav 17 veckor är arbetsplatsförlagd tid – LIA (lärande i arbete). Varje termin är indelad i kurser där teoretiska studier och praktiska moment varvas.
    Utbildningen kan genomföras på två olika sätt, antingen platsförlagd på skolan i Revinge eller på distans, med ett antal närträffar, på skolan på Sandö eller på skolan i Revinge. Båda varianterna har samma innehåll och kursmål.

    Styrdokument
    Läs mer om SMO-utbildningen och ta del av kursplaner via länken:

    Utbildningsplan och kursplaner för SMO-utbildningen 

  • Om praktikperioden

    Allmänt om LIA

    Under första terminen, i kursen Yrkesroll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete ska den studerande under två veckor följa verksamheten på en räddningstjänst. Den studerande har påbörjat sin utbildning två veckor tidigare, vilket gör att det inte kan förutsättas att kunskaper finns gällande metod och teknik, räddningstjänstens organisation och arbetsuppgifter, utrustning och verktygskunskap m.m. Syftet med denna kort-LIA är att den studerande ska få en grundläggande insyn i hur räddningstjänstens verksamhet fungerar och bedrivs både förebyggande och operativt.

    Under termin tre, i kursen Lärande i arbete, ska den studerande utveckla sina kunskaper, färdigheter och kompetenser vad gäller de delar som utbildningen tidigare behandlat. Den studerande ska även utveckla sin förståelse för yrkesverksamheten inom kommunalt räddnings- och säkerhetsarbete. Lång-LIA:n inkluderar såväl operativ som förebyggande verksamhet och den studerande spenderar 15 veckor inom kommunal räddningstjänst.

    Kort-LIA

    Kort LIA SMO.png

    Under vårterminen pågår den korta LIA-perioden mellan v.6 och v.7. Under höstterminen pågår den korta LIA-perioden mellan v.38 och v.39.
    De studerande har larmklädsel med sig från MSB.

    Checklista korta LIA:n

    Lång-LIA

    Lång LIA SMO.png

    Under vårterminen pågår den långa LIA perioden mellan v. 9 och v. 23. På höstterminen pågår den långa LIA perioden mellan v. 41 och v. 3.

  • Om uppgifterna

    Lång LIA: uppgifter studerande

    Som studerande består din praktikperiod av två övergripande avsnitt; att delta i räddningstjänstens dagliga arbete, både kopplat till den förebyggande sidan och den operativa sidan, samt att göra ett antal uppgifter som är kopplade till utbildningen.
    När det kommer till det dagliga arbetet så finns det en del aktiviteter som ni ska genomföra tillsammans med räddningstjänsten under er praktikperiod. Det finns också en kompletterande checklista med ytterligare några aktiviteter som anses lämpliga i mån av tid. Ni ska också åka med på larm och delta i den skarpa verksamheten som bedrivs.

    Länk till checklista (intyg) förebyggande

    Länk till checklista (intyg) operativt

    Under LIA perioden ska studerande också göra åtta examinerande uppgifter. Vissa utav dessa examineras skriftligt via inlämningar på kurssidan, och andra muntligt via digitala webbmöten (Zoom). Viktigt att se till att tid för att arbeta med uppgifterna på stationen planeras in. Studerande bokar själva sina examinationstider via en länk på kurssidan. Examinationsformerna kan variera mellan utbildningsorterna och i viss mån uppgiftsbeskrivningarna också. De mål som examineras är dock alltid desamma.

    På kurssidan i lärplattformen (Studera) hittar den studerande stödjande material i form av kurslitteratur, länkar och exempel. De erbjuds också under kursen kortare ämnesföreläsningar och frågestunder via digitala webbmöten där de kan delta och ställa frågor till skolans lärare.

    Uppgiftsbeskrivningar till de olika uppgifterna hittar du nedan:

    Tillsynsverksamheten

    Ett tillsynsärendeOlycksförebyggande arbete

    Miljö

    Krisstöd

    Utbildningsinsats

    Fysiologisk kravprofil 2021

    Framtidens räddningstjänst

    Halvtidssamtal

    Reflekterande dagbok

    Lång LIA: uppgifter räddningstjänst

    Det är viktigt att i god tid skicka ut information till den studerande. Var startar LIA? När startar LIA? Hur ser schemat ut för den studerande? Vad behöver den studerande ta med för kläder? (Till den långa LIA:n får de studerande varselväst med sig från skolan.) Vill ni att studenten har med sig eget larmställ och annan personlig utrustning behöver detta i god tid anmälas till utbildningsadministratör på respektive skola.

    Inför den långa lian har studenterna med sig ett antal studieuppgifter som ska göras under LIA perioden. Studenterna har stora friheter att själva planera sina studier och bokar på egen hand in examinationstillfällen som passar bra i tiden, både för egen del och för er verksamhet. Studerande ska i början av sin praktikperiod, tillsammans med er och deras handledare på skolan, göra upp en individuell plan för inlämning och examination av uppgifter. Som handledare spelar du en viktig roll i att säkerställa att studenten får tid att arbeta med sina studier under arbetstid – självklart i dialog med dig/er.

    Handledarens uppgifter under den långa LIA:n är:

    • Handleda och stödja den studerande under praktiktiden enligt den checklista du hittar nedan
    • Medverka till halvtidsbedömning av den studerande – där du som LIA handledare och den studerande samtalar runt kursens mål och checklistans punkter (se bedömningsunderlag nedan). Kommer den studerande att nå upp till målen i checklistan? Finns det delar som han/hon behöver arbeta mer med? Klargör från båda parter vad som behöver kompletteras för att målen ska uppnås innan praktiktiden är slut.
    • Kontakta skolan i de fall den studerande varit med om någon som kan ha berört hen personligen, t.ex. varit med vid en räddningsinsats med allvarligt skadade personer
    • Skriva under intyget som finns länkat nedan och ge det till den studerande som ser till att skicka in det till skolan. Det går även bra för den studerande att lämna in intyget via lärplattformen.
    • Sätta sig in i de uppgifter som den studerande har att göra under sin LIA och planera in så att det finns tid för uppgifterna under ordinarie arbetstid. Du hittar uppgiftsbeskrivningarna under fliken ”uppgifter studerande”).
  • Om genomförandet

    Admin-info

    Att välja LIA-plats

    På MSB:s webbplats finns den sida där de studerande söker sin första LIA-plats. Där kan din räddningstjänst göra sig attraktiv för kommande LIA-studerande. Kika gärna på den:
    Här hittar du information om vilka räddningstjänster som erbjuder LIA-platser till SMO-studerandeTips: En bit ner på sidan hittar du rubriken LIA.

    Senast 3 veckor innan den korta LIA:n startar skickar vi från skolorna ut en bekräftelse till räddningstjänsterna, så att handledarna kan förbereda sig för att ta emot sina studerande. Kläder för korta LIA:n har den studerande med sig från skolan.

    Inför den långa LIA:n som startar på hösten, skickar vi ut i bekräftelse i maj och för de som startar på våren kommer bekräftelsen i oktober/november. Kläder för långa LIA:n ordnar räddningstjänsten om inget annat har meddelats skolorna.

    Det är viktigt att skolorna får in eventuella uppdateringar när det gäller kontaktuppgifter. Vi behöver också veta om det kommit till någon ny handledare eller om någon ska plockas bort. Allt för att planeringsprocessen för LIA-fördelningen ska fungera så smidigt som möjligt. Anmäl eventuella förändringar till: kundtjanst.revinge@msb.se
    eller: kundtjanst.sando@msb.se

    Angående Dataskyddsförordningen (GDPR)
    Vi måste tänka på hur informationen för MSB:s LIA-studerande förvaras under den tid då de är hos er på räddningstjänsten. I presentationen för den långa LIA:n, har den studerande fyllt i personnummer och närmast anhörig, detta går under personuppgiftslagen. Vi har fått ett OK från Rättsenheten i Karlstad, att få skicka den till koordinatorn/handledaren och skickar den även till räddningstjänstens registratur. Denna presentation får inte skickas ut till alla anställda inom Räddningstjänsten.Här kan du ta del av dataskyddsförordningen

    Om en studerande skadar sig under LIA
    Om en studerande skadar sig under sin tid hos er ska den studerande kontakta ansvarig lärare på skolan och de ska gemensamt fylla i en anmälan.

    Försäkring
    Särskilt personskadeskydd

Handledarträff och handledarutbildning

MSB har både handledarträffar och en handledarkurs, där handledarträffen är ett tillfälle till erfarenhetsutbyte och handledarkursen en utbildning som förbereder dig för handledarrollen i teori och praktik.

Under handledarträffen kommer du att träffa handledare från andra räddningstjänster och tillsammans med dem och personal från skolan kommer du under två halvdagar att få fördjupning i något ämne, tid för utbyte med andra räddningstjänster och information om det senaste inom SMO-utbildningen. Du får även med dig lite tips och tricks för en handledare.

MSB erbjuder en endagars Handledarkurs inom området skydd mot olyckor. Målgrupp är handledare hos som kommer att handleda studerande inom utbildningarna SMO, Grib, Skorstensfejare samt Ledningskurserna. Kursen har ett genomförande på distans.

Kontakta oss

LIA (kort och lång)
Revinge:

Anette Stålseger: anette.stalseger@msb.se eller på telefon: 010-240 36 42.
Håkan Warnemyr (kursansvarig): hakan.warnemyr@msb.se eller på telefon: 010-240 35 67.

Sandö:
Sanna Magnusson (kursansvarig): sanna.magnusson@msb.se eller på telefon: 010-240 22 09.

Pedagogiskt stöd

Dyslexi och andra funktionsvariationer
MSB:s undervisning planeras och genomförs på ett varierat sätt, i syfte att skapa så goda förutsättningar för lärande som möjligt. I vissa fall kan en studerande vara i behov av särskilt stöd, vilket i så fall tillhandahålls. Den som studerar och har intyg på dyslexi eller andra funktionsnedsättningar har rätt till särskilt stöd för att kunna genomföra studierna, t.ex. teknisk utrustning, talböcker och pedagogiskt stöd i samband med undervisning och examination. Även utan intyg kan den studerande ha rätt till särskilt stöd om det finns särskilda skäl.

Stödprogramvaror finns i skolans bibliotek eller eventuellt på annan plats som biblioteket hänvisar till. Varje skola har en kontaktperson som fungerar som samordnare för studerande med inlärningssvårigheter och som ser till att den som behöver får hjälp.

Alternativ examination
För den som har svårt att genomföra en examination på samma sätt som övriga studerande – t.ex. på grund av diagnosen dyslexi – ska en alternativ examinationsform erbjudas. I lärplattformen finns även möjlighet att ge studerande olika svarstider efter behov på självrättande tester och inlämningar.

Kontaktpersoner Revinge:
Anette Stålseger: anette.stalseger@msb.se eller på telefon: 010-240 36 42
Lara Kristbjarnardottir: lara.kristbjarnardottir@msb.se eller på telefon: 010-240 36 08

Kontaktpersoner Sandö:
Malin Boström: malin.bostrom@msb.se eller på telefon: 010-240 2275

Till startsidan Handledarkurs inom området Skydd mot olyckor

Till utbildning i Skydd mot olyckor

Vanliga frågor (FAQ)

Nedan listar vi vanliga frågor (FAQ):

Tillsyn och olycksförebyggande

  • Hur många veckor ska läggas på tillsyn och olycksförebyggande i relation till operativ verksamhet?

    MSB har inte gjort någon tidsmässig indelning mellan tillsyn och olycksförebyggande och operativ verksamhet. Istället har man tagit fram ett underlag av uppgifter som studenterna ska genomföra samt en lista på ska-krav och andra lämpliga aktiviteter. Förhoppningsvis ska detta medföra större flexibilitet och möjligheter till lokala anpassningar. Hur mycket tid som ska läggas på respektive området blir således den tid som krävs för att studenten ska uppnå målet med uppgifterna och hinna göra de aktiviteter som efterfrågas. Tidsåtgången kan och kommer variera från räddningstjänst till räddningstjänst.

    Skriver skolorna något sekretessavtal med eleverna innan LIA perioden?
    Skolorna skriver inga avtal med studenterna angående sekretess utan överlåter detta till räddningstjänsterna. Det skolorna ser till är att studenterna har kunskap kring sekretess, både gällande tillsynsverksamheten och den operativa verksamheten innan de påbörjar sin LIA period (ex IVPA).

  • Skriver skolorna något sekretessavtal med eleverna innan LIA perioden?

    Skolorna skriver inga avtal med studenterna angående sekretess utan överlåter detta till räddningstjänsterna. Det skolorna ser till är att studenterna har kunskap kring sekretess, både gällande tillsynsverksamheten och den operativa verksamheten innan de påbörjar sin LIA period (ex IVPA).

  • Hur borde man som räddningstjänst lägga upp tillsynsavsnittet i LIA perioden?

    MSB har inte tagit fram något specifikt upplägg eller koncept för implementering av tillsyn och olycksförebyggande i LIA kursen. Istället så förespråkar vi ett upplägg som anpassas efter de lokala förutsättningar som finns inom respektive räddningstjänst. Huruvida räddningstjänsten är uppdelad i olika enheter när det kommer till förebyggande och operativ tjänstgöring kommer att påverka arbetet, antalet tillsyner som genomförs varje år kommer att ha effekt på upplägget, kompetenser och tillgång på personal likaså. Svaret på vilket upplägg som blir bäst tror vi finns inom respektive organisation.

    Några exempel på upplägg som inkommit vid informationsinsatser ser ut som följer:

    ”Det gamla upplägget”
    Dvs, att delar av LIA perioden öronmärks åt tillsyn och olycksförebyggande arbete. Ofta hanteras den märkta delen av förebyggandeenheten. När perioden är klar så påbörjar studenten sin LIA period inom operativ verksamhet.

    ”Ordinarie skiftgång – dagveckor”
    Dvs, att studenten följer den ordinarie skiftgången i verksamheten och arbetar med tillsyn och olycksförebyggande arbete under sina ”dagveckor”. Beroende på när första dagveckan inträffar börjar studenten sin LIA period med antingen dagvecka eller operativ verksamhet.

    ”Hybrid-upplägget”
    Dvs, en blandning av öronmärkta perioder och enskilda dagveckor. Upplägget kan vara fördelaktigt om man har tillsynsärende som pågår under längre perioden eller färre antal tillsyner där det kan vara viktigt att pricka in specifika datum.

    ”Öronmärkta dagpass”
    Dvs, att räddningstjänsten sätter vissa dagar som ägnas åt tillsyn och olycksförebyggande arbete, exempelvis måndagar och tisdagar. Under dessa veckodagar arbetar studenten tillsammans med förebyggandeavdelningen och övriga dagar deltar de i ordinarie skiftgång inom den operativa verksamheten. Skulle dagarna kollidera med skiftgången så hoppar studenten ett skift och kliver på igen nästa pass.

  • Vad har studenterna gjort innan de kommer ut på LIA?

    Studenterna har under sin första termin på utbildningen fått inblick i den kommunala tillsynsverksamheten, lärt sig grunderna i förvaltningsrätt samt introducerats till byggnadstekniskt brandskydd. Dessa kunskaper byggs på ytterligare under andra terminen där studenterna arbetar vidare med det byggnadstekniska brandskyddet, kommer i kontakt med bygglagstiftning samt allmänna regelverk som används och ligger till grund för skälighetsbedömningen. Studenterna arbetar också med brandskyddsdokumentation och lär sig mer om lov- och byggprocessen.

  • Vad har studenterna kvar när de återvänder till skolan?

    I den fjärde och sista terminen så lär sig studenterna att tillämpa förvaltningsrätt och ärendehantering i ett specifikt tillsynsärende. Studenterna förbereder och bereder ett ärende, genomför ett tillsynsbesök, fattar beslut och dokumenterar enligt gällande bestämmelser. Denna sista termin ligger också LBE-delen av utbildningen. Skolorna har i denna termin stöttning av MSB:s rättsavdelning som genomför den juridiska utbildningen med studenterna.

Operativ verksamhet

Studerande

Till toppen av sidan