Brandvarnare
Brandvarnaren är en billig livförsäkring. Brandvarnare kan ge dig den extra minut du behöver för att rädda livet, varna andra och börja släcka branden. Omedelbar utrymning kan vara skillnaden mellan liv och död. Kom ihåg att testa brandvarnare en gång i månaden. Du testar genom att trycka på knappen.
Checklista för brandskyddsutrustning
Kom ihåg att även ha brandskyddsutrustning i fritidshus, husvagn eller båt.
- Ha minst en brandvarnare, pulversläckare och brandfilt per våningsplan.
- Placera brandvarnare nära köket, där det är vanligt att bränder börjar.
- Placera brandvarnare i eller intill sovrum så du hör om det larmar när du sover.
- Testa brandvarnaren så du vet att den fungerar. Anmäl dig till vår sms-tjänst för gratis påminnelse.
Ha brandvarnare nära kök och sovrum
De flesta bränder i bostäder börjar i köket. Ha därför en brandvarnare i närmaste rum intill köket för att få så tidig varning som möjligt, om det börjar brinna i köket. Den ska inte placeras i köket eller badrummet där risken för oönskade larm är stor.
Sätt även upp brandvarnare i eller intill sovrum för att kunna höra larmsignalen på natten när du sover.
Har du flera våningar i din bostad ska du ha minst en brandvarnare per våningsplan. Om trappor finns i bostaden bör brandvarnare placeras i utrymmet direkt ovanför trappan. Om bostaden har en stor yta rekommenderar vi att du sätter upp fler brandvarnare.
Tänk även på att du ska ha brandvarnare i ditt fritidshus.
Brandvarnarna ska vara CE-märkt och testad enligt SS-EN 14604.
Testa brandvarnaren en gång i månaden
Du testar brandvarnare genom att trycka på testknappen. Då testas alla funktioner i brandvarnaren, inklusive att batteriet fungerar. Du får en signal som kvitto på att den fungerar.
Om brandvarnaren inte ger ifrån sig en signal när du trycker på knappen kan batteriet vara slut och då behöver du byta ut det. Hjälper inte det behöver du byta ut hela brandvarnaren.
Då ska du testa brandvarnare:
- en gång i månaden
- när du satt upp en ny
- när du bytt batteri
- när du varit bortrest en längre tid
- när du gjort rent den
- På Brandvarnardagen den 1 december
Vill du bli påmind om att testa brandvarnare? Anmäl dig till vår SMS-tjänst.
SMS-påminnelse
Få gratis SMS-påminnelse!
Frågor och svar om hur SMS-tjänsten fungerar och hur vi hanterar personuppgifter finns längre ner på den här webbsidan.
Montera brandvarnare i taket
Brandvarnaren ska sitta i taket, minst 50 cm från närmaste vägg.
Brandvarnare larmar snabbare när de sitter i taket. Röken stiger uppåt och går ned i brandvarnaren uppifrån. Avståndet till väggen är för att undvika att luftströmmar fördröjer att den larmar för rök.
Tänk på att väggmontage kan fördröja varningstiden. Vid montering i snedtak ska brandvarnaren sitta 1 meter horisontellt från takåsen.
Batteribyte och rengöring
När det är dags att byta batteri avger brandvarnaren en kort signal ungefär en gång per minut. Den börjar varna när nivån i batteriet sjunker. Då är det cirka 30 dagar kvar tills batteriet är helt slut.
Om brandvarnaren inte ger ifrån sig en signal när du trycker på test-knappen kan batteriet vara slut och då behöver du byta ut det. Hjälper inte det kan du behöva byta ut hela brandvarnaren.
Om du skulle ha en brandvarnare med inbyggt batteri kan du inte byta batteriet, utan behöver byta hela varnaren.
Kom ihåg:
- Ha gärna ett extra batteri hemma så du kan byta när batteri-varningen kommer.
- Passa på att göra rent brandvarnaren när du ändå plockat ned den för att byta batteri.
- Kom ihåg att testa brandvarnaren igen när du bytt batteri och satt upp den igen.
Rekommendationen är att brandvarnare görs ren en gång per år. Damm och partiklar kan försämra funktionen i brandvarnaren och göra att brandvarnare larmar utan anledning. Du gör rent genom att dammsuga och torka av brandvarnaren från utsidan.
Du kan även passa på att göra ren den när du byter batteri.
Om brandvarnare larmar utan att det finns någon orsak (det vill säga utan att det finns stekos, rök eller brand) kan den vara smutsig och behöver då göras ren.
Hjälpmedel vid nedsatt hörsel
Det finns hjälpmedel för den som inte kan uppfatta den vanliga signalen från en brandvarnare. Larmet kan utökas med en blinkande lampa och vibration när larmet går. Olika regioner har olika regler för vilka hjälpmedel som kan beviljas. Ta kontakt med din vårdcentral för att få hjälp med hur du går vidare.
Lag och ansvar
Sedan 1999 har det funnits krav på att brandvarnare ska finnas i alla nybyggda bostäder. För bostäder som är byggda innan finns ett allmänt råd som säger att det bör finnas brandvarnare i alla bostäder.
I det allmänna rådet om brandvarnare i bostäder står att ansvarsförhållandet mellan fastighetsägare och hyresgäst kan tas upp i hyreskontrakt eller någon annan form av avtal. Om inget finns avtalat bör fastighetsägaren ansvara för installationen av brandvarnare och hyresgästen ansvara för skötseln, som batteribyte, testning, rengöring.
Frågor och svar: SMS-påminnelse
-
Vad innebär SMS-tjänsten?
SMS-påminnelsen är en service för att påminna privatpersoner om att testa brandvarnaren regelbundet. Du ansvarar själv för testet och när du testat brandvarnaren vet du att den fungerar. Vid brand larmar en brandvarnare snabbt så att du kan släcka eller ta dig ut.
När du inleder en prenumeration på SMS-påminnelsen samtycker du till att MSB lagrar det angivna telefonnumret för att kunna administrera prenumerationen. Telefonnumret kommer inte att ges, säljas, hyras ut eller på annat sätt göras tillgängliga för användning av företag. Samtycket kan återkallas genom att du avslutar din prenumeration.
-
Jag får inget SMS? Vad har hänt?
Börja med att kontrollera att du skrivit in numret rätt. Det gör du genom att fylla i numret igen och då får du besked om att numret är registrerat. Det kan också bero på tekniska problem hos din telefonoperatör. Prova att starta om telefonen. Fungerar det fortfarande inte, mejla ditt nummer till aktivmotbrand@msb.se så gör vi en felsökning och återkommer till dig.
-
Vad ska jag göra för att slippa få samma SMS gång på gång?
Starta om telefonen! Anledningen till att SMS:et skickas flera gånger är att telefonoperatören inte har fått någon återkoppling från din mobil. Operatören gör nya försök under 48 timmar. Det här kan inte MSB påverka.
-
Hur avregistrerar jag mig från tjänsten?
Du skriver Stoppbrand i ett SMS till 71695. Efter detta rensas numret bort från databasen. Fungerar det inte, mejla ditt nummer till aktivmotbrand@msb.se så gör vi en felsökning och återkommer till dig.
-
Hur gör jag om jag vill byta hur ofta SMS:et skickas till mig?
Om du redan har anmält dig för att få en SMS-påminnelse men vill byta period så behöver du fylla i ditt nummer igen, välja en ny period och klicka på skicka. Nu uppdateras tjänsten med ditt nya val.