Så använder aktörerna WIS
De cirka 900 aktörer som finns i WIS använder ibland WIS på olika sätt och ser olika fördelar med WIS. Här berättar några användare om sin WIS-användning.
Så använder Länsstyrelsen i Västra Götaland WIS
Matthias Johansson, beredskapshandläggare på Länsstyrelsen i Västra Götaland berättar hur länsstyrelsen använder WIS i det dagliga arbetet och vid kriser. I WIS får länsstyrelsen överblick och kan enkelt kommunicera med 49 kommuner.
WIS i pandemihanteringen
Här kan du läsa om hur WIS har underlättat hanteringen av följderna av coronapandemin hos Polisen och Strömstads kommun.
-
Polisen – polisområde Kalmar Kronoberg
Christoffer Salmonsson är polisinspektör och arbetar med beredskapsplanering i polisområde Kalmar Kronoberg.
Hur har WIS underlättat för er under pandemin?
Jag vill börja med att spola tillbaka bandet en aning. Vi fick en uppvärmning i meranvändande av WIS redan i början av året när vi hade höga flöden i regionen. Vi som polismyndighet var inte jätteinvolverade i den samhällsstörningen men det fanns många frågor där det krävdes samordning regionerna emellan. Vi hade också behov av att kunna följa utvecklingen vilket vi smidigt kunde göra via WIS och de mötesprotokoll som publicerades där. När pandemin slog till hade vi egentligen samma behov, att få en övergripande bild av situationen i de båda länen.
WIS är ett kraftfullt verktyg för att följa utvecklingen och få en övergripande lägesbild även när man inte har möjlighet att närvara på alla möten och samverkansforum. Både pandemin och de höga flödena har för oss lett till ett mer påtagligt användande av WIS. Med det ökade distansarbetet nu under pandemin är det viktigare än någonsin att på ett smidigt sätt kunna komma åt protokoll på distans. I WIS finns protokollen åtkomliga på samma ställe och alla behöriga har tillträde. Man slipper också delvis administrationen runt omkring med exempelvis distributionslistor.
Har du några lärdomar till andra organisationer som ska starta upp sitt WIS-arbete?
Jag tycker att man ska fundera över grundstrukturen i sin organisation, vilka roller ska ha tillgång till WIS? Den kompetensen behöver sedan upprätthållas. När en samhällsstörning väl uppstår gäller det att snabbt vara på banan. Det kan då vara andra roller som behöver tillgång till WIS än de som normalt arbetar i systemet. Hos oss har vi en person som samordnar och ansvarar för skapandet av nya inloggningar. Det har underlättat hanteringen av nya konton i WIS. Vi upplever att det varit en kort startsträcka för att få in nya användare i WIS.
Hur ser du på ert framtida WIS-arbete?
Vi har främst haft nytta av WIS som administrativt stöd. Framöver tror jag att vi behöver utforska WIS fulla potential och undersöka hur vi kan applicera de funktioner som finns i vår verksamhet. Vi har fått mersmak och är nyfikna på vad WIS kan erbjuda.
-
Strömstads kommun
Jennie Persson är verksamhetschef för vård och omsorg i Strömstads kommun.
Hur har WIS underlättat för er under pandemin?
Vi har använt WIS länge, men under pandemin har vi gått från att vara sällananvändare till att bli dagliganvändare. Genom WIS har vi fått bra överblick och kunnat ta del av regionala lägesbilder. Det bästa med WIS är att alla får samma information samtidigt. Det är lätt att hålla sig uppdaterad. Det blir dessutom enkelt att använda systemet när man gör det dagligen. Även när pandemin lagt sig tror jag det blir mer naturligt att vara inne i WIS. WIS fungerar som en lagringsyta och man har även tidsloggarna där vilket är väldigt bra. Det är också fantastiskt bra med aviseringarna till mobilen, som att man kan välja att få en påminnelse när alla lägesbilder är inlagda.
Har du några lärdomar till andra organisationer som ska starta upp sitt WIS-arbete?
I vår egen utvärdering har vi sagt att alla inblandade aktörer måste medverka i WIS-användandet för att helhetsbilden ska bli bra. Från vår sida önskar vi att ännu fler aktörer skulle använda WIS. Det är ett väldigt bra system när man lärt sig det och vet hur man ska hitta information. Många är kanske rädda för system, det gäller att komma över den tröskeln. Man måste våga testa! Ju fler användare man lägger in, desto bättre blir funktionaliteten. Jag tänker att man kan testa att lägga in nya grupper i WIS och pröva sig fram. Man ska också tänka på att dokumentation i WIS kan vara ett sätt att ha en backup i händelse av att andra system lägger ner.
Hur ser du på ert framtida WIS-arbete?
Vi har gått upp en nivå kan man säga och använder nu WIS till vardags snarare än vid vissa tillfällen. På sikt hoppas vi få med oss hela kommunen.
WIS har många bra funktioner. Tänkbara användningsområden för WIS är exempelvis vid väderhändelser. Det går ju att använda WIS både inom kommunen och mellan kommuner. Vi småkommuner samarbetar mycket. Den typen av samordning görs delvis redan idag av räddningstjänsten men arbetet går säkert att utveckla.
Filmer om WIS
WIS – en portal för Sveriges civila beredskap
Filmen är en introduktion till WIS och beskriver WIS grundläggande funktioner och innehåll.
WIS – en portal för Sveriges krisberedskap
I filmen berättar WIS-användare om de fördelar och möjligheter de ser med systemet. Filmen är tänkt att exempelvis visas som inspiration när er organisation ska komma igång med arbetet i WIS, eller som information till beslutsfattare.
WIS vid oljekatastrof på Tjörn
Räddningstjänsten på Tjörn berättar om hur WIS användes under oljepåslaget 2011. Filmen är ett klipp från ett längre reportage ur 90-sekunder.
Hopplös kommunikation – samla allt i WIS!
Broschyr om WIS
Publikation
WIS : en portal för Sveriges krisberedskap
MSB1446, 2019
WIS är en portal för Sveriges krisberedskap. Samtliga kommuner, regioner, länsstyrelser och bevakningsansvariga myndigheter är anslutna och därtill även ett stort antal frivilligorganisationer och pri...