Till innehåll på sidan

Inomhustäckning för Rakel

Rakelnätet är byggt för utomhustäckning. Om det finns behov av täckning inomhus i exempelvis ett köpcentrum eller en enskild fastighet finns det möjlighet att ansöka om att få installera en repeateranläggning för att förstärka täckningen inomhus.

Om ni är osäkra på om ni behöver en repeater eller hur ni bäst löser ert behov av inomhustäckning så hjälper vi er gärna. Här hittar du kontaktuppgifter till oss på MSB:

Kontaktuppgifter MSB Rakel

Ansök om att installera repeater

För att få installera och ha en driftsatt repeater för Rakel måste en repeaterägare teckna ett repeateravtal med MSB. Avtalet med dess bilagor reglerar förutsättningar och repeaterägarens åtagande för repeateraläggningen. Processen från ansökan till driftsatt repeater består av följande steg:

  1. Ta del av MSB:s Allmänna villkor för Rakelrepeatrar. Dokumentet beskriver repeaterägarens skyldigheter i förhållande till MSB och andra förutsättningar för bland annat utrustning, installation, driftsättning, drift och underhåll. Notera att villkoren endast reglerar MSB:s krav.  Allmänna villkor för Rakelrepeatrar
  2. Gå sedan till MSB E-tjänsteportal och logga in. Skriv därefter 
    ”Repeater” i sökfältet för att starta e-tjänst för ansökan om Rakelrepeater. MSB e-tjänsteportal
  3. Om MSB bedömer att en repeater kan installeras på den aktuella platsen och ansökan är korrekt och komplett skickar MSB ett repeateravtal till repeaterägaren för signering. Vid oklarheter kommer MSB eller vår driftleverantör för Rakel att ta kontakt för vidare diskussion
  4. När MSB får tillbaka undertecknat avtal kommer vi att signera det och skicka ut särskilda villkor för repeateranläggningen. Av de särskilda villkoren framgår antennriktning, frekvenser, med mera, samt vilken dokumentation som repeaterägaren ska skicka in till MSB.
  5. När installationen är klar ska repeaterinstallatören kontakta Rakel kundstöd för att genomföra ett verifieringstest som visar att repeatern inte stör Rakelnätet. När verifieringstestet är godkänt får inga inställningar i repeatern ändras och repeateranläggningen ska stängas av. Rakel Kundstöd
  6. Repeaterägaren ska skicka in dokumentation över repeateranläggningen till MSB. All dokumentation samlas i de särskilda villkoren.
  7. MSB granskar inkommen dokumentation och om underlaget godkänns kommer MSB meddela repeaterägaren att repeateranläggningen får tas i drift.
  8. Repeaterägaren kontaktar Rakel kundstöd och meddelar att repeatern tas i drift.

Avveckling av repeater

Om en repeateranläggning inte längre behövs eller av annan anledning tas ur drift permanent ska repeateravtalet sägas upp. Detta görs genom att repeaterägarens avtalspart eller kontaktperson kontaktar MSB med uppgifter om repeaterns anläggningsnamn och placering.

Till toppen av sidan