Kriskommunikation - grundkurs
Med fokus på kommunikationens betydelse vid samhällsstörningar ger kursen dig kunskaper för att bedriva kriskommunikation inom den egna organisationen samt bidra till en effektiv samordning av information och kommunikation mellan kommuner, myndigheter och andra aktörer, medier och allmänhet.
Detaljer
Målgrupp
Kursen riktar sig till personer inom offentlig och privat sektor samt frivilligorganisationer som, vid en samhällsstörning, har som sin uppgift att arbeta med kriskommunikation. Även personer som kan utses som talespersoner och företrädare för organisationen kan gå kursen.
Förkunskaper
Deltagaren ska ha kunskap inom området kommunikation och ha erfarenhet av kommunikationsarbete. Inga särskilda förkunskaper inom kriskommunikation behövs. Deltagaren ska ha kännedom om sin egen organisations roll och ansvar vid samhällsstörningar.
För att tillgodogöra sig kursen på bästa sätt ska kursdeltagaren innan kursstart förbereda sig genom att göra ett antal uppgifter.
Kostnad
Kursavgiften är 15 500 SEK exklusive moms.
Kursavgiften för kursen som genomförs på plats inkluderar luncher och fika. Deltagarna bokar och bekostar resor, mat och boende själva.
Bakgrund
Snabb, öppen och korrekt kriskommunikation är avgörande vid samhällsstörningar. En förutsättning för effektiv kriskommunikation är att allmänhetens perspektiv och behov är centrala. Det ömsesidiga förtroendet mellan medborgare, myndigheter och medier handlar
ytterst om tilliten till demokratin. De demokratiska värdena är grundfundament för att kriskommunikationen ska fungera både före, under och efter en samhällsstörning, när ansvarsfrågor och efterarbete kommer i fokus. Kursen fokuserar på kommunikationens betydelse vid samhällsstörningar.
Om kursen
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla sin kunskap, färdighet och kompetens för att bedriva kriskommunikation inom den egna organisationen samt bidra till en effektiv samordning av kommunikation mellan kommuner, myndigheter och andra aktörer, medier och allmänhet.
Ett ytterligare syfte är att skapa möjligheter till erfarenhetsutbyte och nätverkande mellan kursdeltagare och deras organisationer.
Kursplan Kriskommunikation - grundkurs
Upplägg och omfattning
Kursen omfattar tre dagar och genomförs med fokus på aktivt lärande genom samarbete.
Kursens pedagogik bygger på att kursdeltagaren är närvarande och aktiv under kursens samtliga delar. Kursen varvar teori och praktik med inslag av föreläsningar, gruppdiskussioner och gruppövningar.
Kursanmälan
- Anmälan görs via vår webbplats
- Sista anmälningsdag anges på respektive kurstillfälle.
- Efteranmälningar accepteras i mån av plats.
I och med att du anmäler dig till kursen samtycker du till att dina personuppgifter registreras i MSB:s utbildningsregister. Uppgifterna behandlas i syfte att säkerställa vårt åtagande mot dig samt för utskick av information och erbjudanden via e-post.
Urval
MSB förbehåller sig rätten att göra ett urval bland de anmälda för att skapa en jämn fördelning av representerade aktörer vid kursen och med hänsyn till jämställdhets- och mångfaldsperspektiv.
Inställd kurs
MSB kan komma att ställa in en kurs vid för få anmälningar.
Betalning
Betalning sker mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar efter fakturadatum. Betalning ska vara MSB tillhanda senast på förfallodagen.
Kunden ska omgående skriftligen meddela MSB om fakturan anses felaktig.
Från förfallodagen debiteras ränta med gällande diskonto +8 %.
Om betalning ej sker trots påminnelser tillkommer inkassokostnader.
-
Återbudsregler för kurser som genomförs av MSB
MSB har beslutat om återbudsregler och återbudsavgifter för kurser som genomförs av MSB.
Reglerna gäller för Grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap Grib, förordningsreglerade kurser för räddningstjänst som inte är studiemedelsberättigade samt övriga kurser.
Med förordningsreglerade kurser för räddningstjänst som inte är studiemedelsberättigade menas ledningsutbildningarna för kommunal räddningstjänst samt Tillsyn och annan olycksförebyggande verksamhet A och B. Med övriga kurser menas avgiftsbelagda kurser, detta gäller också för kurser som genomförs av Försvarshögskolan på uppdrag av MSB. Gällande FHS:s kurser Högre kurs i samhällets krisberedskap och totalförsvar, steg 1 och 2 tillämpas förutom reglerna för övriga kurser i detta beslut även FHS:s egna återbudsregler rörande studieresor.
Avbokning/återbud ska göras skriftligt till Enheten för utbildningsadministration på utbildning@msb.se.
Grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap
Vid återbud av kursplats på Grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap, Grib, senare än 28 dagar före start av kurs 1b och kurs 2 tas en återbudsavgift ut på 4 500 kr exklusive moms.
Förordningsreglerade kurser för räddningstjänst som inte är studiemedelsberättigade
Vid överlåtelse eller återbud senast 28 dagar före kursstart debiteras inte någon återbudsavgift.
Vid återbud 15-28 dagar före kursstart tas en återbudsavgift ut på 2 250 kr exklusive moms om platsen inte kan överlåtas på annan deltagare från samma organisation.
Vid återbud senare än 14 dagar före kursstart tas en återbudsavgift ut på 4 500 kr exklusive moms om platsen inte kan överlåtas på annan deltagare från samma organisation.
Övriga kurser
Vid återbud senast 28 dagar före kursstart debiteras inte någon återbudsavgift.
Vid återbud 15-28 dagar före kursstart debiteras halva kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
Vid återbud senare än 14 dagar före kursstart debiteras hela kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
Frågor och svar om kurser med avgift
-
Vad gäller vid återbud?
Avbokning/återbud ska göras skriftligt till Enheten för utbildningsadminstration på utbildning@msb.se
Vid återbud senast 28 dagar före kursstart debiteras inte någon återbudsavgift.
Vid återbud 15-28 dagar före kursstart debiteras halva kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
Vid återbud senare än 14 dagar före kursstart debiteras hela kursavgiften. Möjlighet att överlåta platsen till deltagare från samma organisation kan finnas. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Om sådan överlåtelse sker debiteras ingen återbudsavgift.
-
Hur lämnar jag återbud till kursen?
Fram till sista anmälningsdag så kan du logga in till Utbildningsportalen och lämna återbud.
Efter att sista anmälningsdag har passerat så behöver du göra avbokning/återbud skriftligt till Enheten för utbildningsadminstration på utbildning@msb.se
Läs ovan om "Vad gäller vid återbud" för att se vilka återbudsregler som gäller för kurser som genomförs av MSB.
-
Kan jag slippa en sen återbudsavgift om jag lämnar in ett sjukintyg?
Nej, MSB kan inte hantera sjukintyg.
-
Kan min kollega ta över min kursplats?
Det kan finnas möjlighet att överlåta platsen till en kollega på din arbetsplats. Sådan överlåtelse ska ske i samråd med MSB. Tänk på att förstudier eller förberedelser ofta ska genomföras innan kursstart, dessa kan ta cirka 4-5 timmar beroende på vilken kurs det gäller.
-
Kan jag flytta min anmälan till nästkommande kurstillfälle om jag behöver lämna återbud?
Nej, om du behöver lämna återbud så behöver du anmäla dig på nytt via MSB:s webbplats.
-
Jag fick reservplats, flyttas min anmälan till nästkommande kurstillfälle per automatik?
Nej, du behöver anmäla dig på nytt via MSB:s webbplats.
-
Kan jag preliminär boka två extra kursplatser till kommande kurstillfälle?
Nej, du kan inte preliminära boka kursplatser på förhand åt kollegor. Varje enskild individ anmäler sig själv till kursen och samtycker därav till att deras personuppgifter registreras i MSB:s utbildningsregister.
-
Hur ska jag göra om jag byter arbetsgivare innan kursstart eller under kursen?
Informera din nuvarande och nya arbetsgivare att du har blivit antagen till kursen. Meddela MSB så snart du kan så att vi säkerställer att rätt kontaktuppgifter och faktureringsuppgifter finns. Ta kontakt med utbildning@msb.se
-
Vilka tider gäller under kursen?
Om du blir antagen till kursen skickar vi ett välkomstbrev till dig där du finner tider för kursens genomförande.
Oftast genomförs våra kurser på dagtid och förutsätter full närvaro. Studietider är generellt förlagd mellan måndag-fredag kl. 08:30-16:30.
-
Jag behöver boka resor. Vad är starttid och sluttid på kursen?
Om du blir antagen till kursen skickar vi ett välkomstbrev till dig där du finner tider för kursens genomförande.
-
Kan jag delta på distans om jag blir sjuk?
Du kan endast delta på distans på de kurser som är planerade som distanskurser.
Om kursen är förlagd på plats på MSB:s skolor eller på annan ort så kan du inte delta på distans.
-
Kan jag komma dag två av tre på grund av olika omständigheter?
För att kunna ta ut ett kursintyg (resultatintyg) krävs att kursdeltagaren är närvarande under kursens samtliga delar, alltså hundra procentiskt närvaro.
-
Kan jag avvika tidigare sista kursdagen på grund av olika omständigheter?
Om särskilda skäl föreligger så kan du ställa en fråga till kursansvarig i god tid innan kursstart. Eventuellt kan du behöva ta igen missade moment på annat sätt under kursen. Du når kursansvarig via kontaktuppgifter i välkomstbrev som du får efter att du blivit antagen till kursen.
-
Jag är intresserad av en kursplats efter att sista anmälningsdagen har passerat. Kan jag göra en sen anmälan till kursen?
Du kan skicka ett e-post till utbildning@msb.se för att anmäla intresse till sen anmälan.
-
Jag är intresserad av att gå en kurs hos MSB. Hur vet jag om jag tillhör kursens målgrupp?
På kursens webbplats finns beskrivning på målgrupp, eventuella förkunskapskrav, kursplan och mer info om kursen.
MSB:s externa kursutbud riktar sig till handläggare, chefer och beslutsfattare som har ansvar och uppgifter inom samhällets krisberedskap och totalförsvar. Deltagaren ska ha god kunskap om egen organisations ansvar och roll inom civilt försvar och krisberedskap.
-
Jag glömde fylla i boendealternativ i min anmälan för en kurs som genomförs på någon av MSB:s skolor. Hur gör jag nu?
Du kan komplettera din anmälan fram till sista anmälningsdagen genom att logga in på Utbildningsportalen.
Om sista anmälningsdagen har passserat så behöver du ta kontakt med kundtjänst på MSB:s skola som genomför kursen.
-
Jag saknar mitt kursintyg, hur gör jag för att få tag på det?
Efter genomförd kurs kan du ta ut ett resultatintyg. Det gör du via "Mina sidor" på Utbildningsportalen.
-
Kan jag betala kursavgiften med bankkort, kreditkort eller få fakturan skickad till min hemadress?
Nej, betalning sker mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar efter fakturadatum. Betalning ska vara MSB tillhanda senast förfallodagen.
-
Kan jag betala kursavgiften i förtid eller på detta år trots att kursen genomförs nästa år?
Nej, betalning sker mot faktura med betalningsvillkor 30 dagar efter fakturadatum. Betalning ska vara MSB tillhanda senast på förfallodagen.