Lättläst: Hemberedskap

Att ha hemberedskap innebär
att man kan klara sig utan
samhällets hjälp
i minst en vecka.

Med rätt förberedelser
kan du klara dig bättre
vid en kris.

Skaffa en egen hemberedskap

I den här listan hittar du tips och förslag
på saker som är bra att ha hemma
om något allvarligt skulle hända i samhället.
Fundera gärna på vilka av följande saker
som du, din släkt och dina grannar
kan dela och låna av varandra.

Hemberedskap – det här är bra att ha hemma

  • Radio – som går på batterier eller drivs med vev eller solceller.
  • Ficklampa och pannlampa – och extra batterier till dessa.
  • Vatten i flaskor och/eller dunkar.
  • Mat – gärna mat som kan förvaras i rumstemperatur,
    ätas direkt som den är eller lagas helt utan (eller med lite) vatten.
  • Stormkök och bränsle – använd helst detta utomhus.
  • Tändstickor eller tändare.
  • Stearinljus, värmeljus – eller ljus som drivs av batterier eller solceller.
  • Fotogenlampa och bränsle (lampolja eller fotogen).
    Tänk på att ha god ventilation när du använder en sådan lampa.
  • Alternativ värmekälla – som drivs av fotogen, gasol, diesel eller ved.
    Tänk på att ha god ventilation när du använder en sådan värmekälla.
  •  Husapotek – första hjälpen, sårvård och viktiga mediciner.
  • Hygienartiklar – till exempel våtservetter, handsprit, blöjor och mensskydd.
  •  Extra batterier – av olika slag.
  •  Externa batterier (exempelvis en powerbank) – se till att hålla dessa laddade.
  •  Kontanter (sedlar och mynt) – behövs särskilt om betalkort och bankomater slutar att fungera.
  •  Lista på papper med viktiga telefonnummer
    – bland annat till familj, vänner anhöriga, grannar, sjukhus, kommun,
    räddningstjänst, elleverantör och liknande.
  • Radio som går på batterier eller med vev/solceller.
  • Ficklampa och pannlampa med extra batterier.
  • Flaskor och dunkar med rent vatten.
  • Mat som inte behöver kyl eller frys. Mat som kan ätas direkt eller tillagas utan vatten.
  • Stormkök och bränsle. Använd helst utomhus.
  • Sovsäckar, filtar och varma kläder.
  • Tändstickor, stearinljus, värmeljus.
  • Fotogenlampa och bränsle, till exempel lampolja eller fotogen. Tänk på att ha bra ventilation.
  • Alternativ värmekälla som drivs av fotogen, gasol, diesel eller ved.
  • Husapotek, till exempel första hjälpen-kit, sårvård, eventuella viktiga mediciner.
  • Hygienartiklar, till exempel våtservetter, handsprit, blöjor och mensskydd.
  • Extra batterier, laddade powerbanks.
  • Kontanter, om betalkort slutar fungera.
  • Lista på papper med telefonnummer till familj, anhöriga, grannar, sjukhus, kommun, räddningstjänst, elleverantör.

Preppa för en vecka – skaffa en krislåda!

Gör en plan för hur du ska ordna
med vatten, mat, värme och kommunikation för minst en vecka
vid en kris.
Många samlar alla saker
som de kan behöva i en kris
i en särskild låda,
en så kallad krislåda.
Om du förvarar sakerna på ett och samma ställe
är det lätt att hitta det du behöver
när du behöver det.
Du kan anpassa din krislåda efter dina behov.
Skriv ner vad du behöver en vanlig vecka.
Köp hem ett extra lager av sådant du använder och lägg det i din krislåda.
Om alla som kan
är väl förberedda på en kris
kan samhället fokusera på att hjälpa
de personer som har svårt att klara sig själva.
Du som behöver hjälp av andra personer varje dag
har rätt att få den hjälpen även i en kris.
Vid en större kris i samhället
kan den hjälp som du får

Förbered dig – tillsammans med andra

Om krisen eller kriget kommer
behöver vi alla hjälpas åt.
Om du lär känna dina grannar innan något händer kommer det vara lättare
att samarbeta och hjälpa varandra vid en kris.
Om du går med i en förening
eller i en frivillig försvarsorganisation
kan du göra en viktig insats
för att hjälpa andra.

På sidan ”Engagera dig i en frivillig försvarsorganisation”
kan du läsa mer om frivilliga försvarsorganisationer
och om hur du kan bli medlem i en sådan.

Engagera dig i en frivillig försvarsorganisation 

Till toppen av sidan