Lättläst: Fakta om medlemskap i Nato
Nato är en försvarsallians.
Den viktigaste uppgiften för Nato
är att bevara freden.
Om det blir krig
ska Nato hjälpa till
att försvara Sverige.
Nato ställer också krav på Sverige.
Däremot ställer inte Nato
några krav på dig som person.
Nato bygger på ett överenskommelse med 14 regler. De kallas artiklar.
Här är de tre viktigaste:
- Artikel 1 säger att Nato vill lösa konflikter
på ett fredligt sätt.
Nato ska arbeta för att bevara freden
och främja medlemmarnas
gemensamma värderingar,
till exempel personlig frihet,
demokrati och mänskliga rättigheter. - Artikel 3 säger att Natos medlemmar
måste kunna försvara sig själva
och bidra till Natos gemensamma försvar.
Vi måste också ha ett starkt samhälle
där det viktigaste fungerar
även om det blir kris eller krig. - Artikel 5 säger att ett angrepp
mot ett medlemsland
är ett angrepp mot alla.
Men först måste alla medlemsländer rösta ja.
Varje land kan själv bestämma
hur det ska hjälpa till
om en annan medlem angrips.
Vem bestämmer i Nato?
I Nato bestämmer alla medlemmarna tillsammans
och alla länder måste vara överens.
Viktiga beslut fattas av det Nordatlantiska rådet.
Där sitter ländernas Nato-ambassadörer
och alla medlemmar har varsin röst.
Rådet leds av Natos generalsekreterare.
Sverige i Nato
Rysslands krig i Ukraina
hotar säkerheten i Europa.
Nato kan hjälpa till att försvara Sverige
och som medlemmar
får vi vara med och bestämma.
Vi kan också samarbeta mer
med andra medlemsländer.
Civilt samarbete med Nato
Ett starkt, motståndskraftigt samhälle
är viktigt för Natos försvar.
Som medlem i Nato ska Sverige
fortsätta att stärka sitt civila försvar
och samordna det med Nato.
Militärt samarbete med Nato
Nato planerar sitt försvar gemensamt.
Medlemmarna övar tillsammans
för att vara väl förberedda om det blir krig.
Det svenska försvaret är redan anpassat till Nato.
De förändringar som krävs
handlar om hur Nato fattar beslut.
Starkare tillsammans
Nato gör Sverige starkare,
både civilt och militärt.
Nato garanterar vår säkerhet.
Vi kan få militär hjälp
från 31 andra länder
om det blir krig.
Som medlem
kan Sverige delta i större övningar
och få nya kunskaper.
Nato kan också hjälpa oss
att bygga ett starkare samhälle.
Vad innebär Nato för mig?
Nato ställer inga krav på dig som person.
För många kommer det inte att märkas så mycket
att Sverige är med i Nato.
Det du kan märka är övningar
tillsammans med andra länder
som är medlemmar.
Om ditt arbete är viktigt för samhället
kan du påverkas när Sverige stärker sin beredskap.
Om du arbetar i Försvarsmakten
kan du få tjänstgöra utomlands.
Måste jag hjälpa till att försvara Sverige?
Alla i Sverige måste hjälpa till
om det blir krig eller fara för krig.
Det styrs av svensk lag
och påverkas inte av medlemskapet i Nato.
Sverige bestämmer fortfarande
vilka som kallas till värnplikt
och var och hur utbildningen sker.
De som inte kallas till värnplikt
eller civilplikt
är också viktiga för Sveriges totalförsvar.
Alla som är mellan 16 och 70 år
kan kallas in vid kris och krig
för att hjälpa samhället.
Det kan till exempel vara att dela ut mat och vatten.
Det förändras inte av att Sverige är med i Nato.
Mer läsning om Nato
Sidorna nedanför är inte på lättläst svenska.