Till innehåll på sidan

Samhällsplanering och fysisk planering

Samhällsplaneringens huvudsyfte är att tillgodose grundläggande behov i samhället. Den har en viktig roll i totalförsvarsuppbyggnaden och samhällets förmåga att möta olika typer av kriser och hot.

Samhällsplanering

Samhällsplanering omfattar styrning och utveckling av bebyggelse, service, kommunikationer, infrastruktur och miljö för att möta och tillgodose människors behov på kort och lång sikt. Samhällsplaneringen inbegriper flera planeringsprocesser på lokal, regional och nationell nivå.

Riskhantering i planeringsprocesser bidrar till att minska risker för olyckor, värna människors hälsa och säkerhet, upprätthålla samhällsviktiga verksamheter och begränsa skador på egendom och miljö. Samhällsplanering är dessutom viktig för att värna grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga fri- och rättigheter.

Fysisk planering

Fysisk planering är den samhällsplanering som styr hur mark- och vattenområden ska användas, var bebyggelse och infrastruktur ska placeras och hur dessa bör vara utformade. Det finns flera lagar och regler som styr den fysiska planeringen, bland annat plan- och bygglagen (PBL) och miljöbalken (MB). Kommuner, regioner och statliga myndigheter har alla ett ansvar att beakta frågor om skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar.

Ansvar och roller

I Sverige är kommuner och vissa regioner ansvariga för den fysiska planeringen enligt PBL. Vid planläggning och ärenden om bygglov ska hänsyn tas till människors hälsa och säkerhet samt risken för olyckor, översvämning och erosion. Hänsyn ska dessutom tas till skydd mot brand, trafikolyckor och andra olyckshändelser samt åtgärder för att skydda befolkningen mot och begränsa verkningarna av stridshandlingar.

Länsstyrelsen har som uppgift att bevaka att risk- och beredskapshänsyn tas i samhällsplaneringen. Länsstyrelsen företräder och samordnar statens intressen i planprocesser samt tillhandahåller planeringsunderlag. Länsstyrelsen utövar tillsyn och bevakar särskilt frågor rörande riksintressen, hälsa och säkerhet samt risken för olyckor, översvämning och erosion.

Flera statliga myndigheter kan vara inblandade i den fysiska planeringen. Boverket är förvaltningsmyndighet för frågor som rör byggd miljö, hushållning av mark- och vattenområden och fysisk planering. Trafikverket ansvarar för den långsiktiga infrastrukturplaneringen för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Havs- och vattenmyndigheten (HaV) ansvarar för frågor som rör havsplanering. Det finns flera statliga myndigheter som bevakar frågor om krisberedskap, risker för olyckor och totalförsvaret inom sina respektive ansvarsområden, och som kan bidra med kunskap och expertstöd i planeringsprocesserna.

MSB:s Handbok i kommunal krisberedskap: 2. Kommunala verksamheter, Fysisk planering

Boverkets vägledning om riskhantering i planläggning och byggande

MSB:s vägledning Totalförsvarets civila intressen i samhällsplaneringen


MSB:s ansvar inom fysisk planering

  • MSB ansvarar för att utveckla och stödja samhällets beredskap för olyckor, och kriser samt civilt försvar. MSB arbetar, tillsammans med bland annat Boverket, med att ta fram olika planeringsunderlag som kan användas i fysisk planering.
  • MSB arbetar med och verkar för samordning mellan berörda samhällsaktörer för att förebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig och krigsfara.
  • MSB har mandat att identifiera mark- och vattenområden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar, den civila delen.
  • MSB har ett uppsiktsansvar över hushållningen av mark- och vattenområden inom sitt verksamhetsområde (totalförsvarets civila del).
  • MSB identifierar områden som har betydelse för totalförsvaret, den civila delen.
  • MSB har ett särskilt ansvar att ta fram underlag och kartlägga risker kopplat till översvämningsfrågor utifrån EU:s översvämningsdirektiv och översvämningsförordningen.
  • MSB ger stöd och råd till länsstyrelserna i plan- och byggprocesser.
  • MSB svarar på remisser i ärenden som berör vindkraftverk och höga byggnadsverk.
  • MSB har rätt att föra talan i mark- och miljödomstolar (MMD) i tillståndsprövningar enligt 9 och 11 kap. miljöbalken.
  • MSB är en remissinstans i vissa plan-, bygglov- och miljöbalksärenden som överklagas till regeringen.
  • MSB ansvarar för ett antal processer som löper parallellt med planeringsprocesser, t.ex. tillstånd för avveckling av skyddsrum.
Till toppen av sidan