Räddningstjänst under höjd beredskap - RUHB
Här finns information om vilket stöd det finns för kommuner som planerar för räddningstjänst under höjd beredskap. Hittills har tre vägledningar tagits fram och dessa kommer byggas på med mer förmågespecifika vägledningar som ska byggas på aktuell hotbild och samhällets skyddsbehov.
Kommunens organisation för räddningstjänst är en av de viktigaste hörnstenarna i ett modernt totalförsvar. För att den, på ett effektivt sätt, och med kraft ska kunna lösa sitt uppdrag vid samhällsstörningar, höjd beredskap och krig, krävs en sammanhängande planering.
Detta handlar bland annat om att analysera hoten, bestämma ambitionsnivå, inventera behovet av resurser samt utbildning och övning. För de särskilda krav ett krig ställer krävs bland annat uppbyggnad av kompetens, säkerställande av personaltillgång genom krigsplacering samt tillgång till rätt materiel.
Vägledningar och scenarier inom området räddningstjänst under höjd beredskap
MSB tar fram en serie vägledningar för räddningstjänst under höjd beredskap. Hittills är tre vägledningar publicerade.
Vägledning 3: Ledning av kommunal räddningstjänst under höjd beredskap
Vägledning 2: Räddningstjänst och samhällsviktig verksamhet och scenarierVägledning 1: stöd för inledande planering och fortsatt utvecklingsarbete och scenarier
-
Vägen framåt - om vägledningsarbetet
Det övergripande och långsiktiga målet med MSB:s vägledningsarbete är att bidra till att kommunens organisation för räddningstjänst ska kunna genomföra effektiva och samordnade insatser vid höjd beredskap.
Vägledning del 1
Syftet med den första vägledningen är att beskriva bakgrunden till den lagstiftning som ligger till grund för räddningstjänst under höjd beredskap, att ge de ingångsvärden som är nödvändiga för att kunna påbörja arbetet med kontinuitetsarbetet av egen verksamhet inför höjd beredskap.
Scenario: typfall 4 och 5
För att underlätta planeringen för räddningstjänst under höjd beredskap finns ett planeringsunderlag i form av scenariobeskrivningar, som bygger på en fördjupning av det så kallade typfall 4 och 5.
- Scenarier för kommuner och kommunal räddningstjänst under höjd beredskap
Vägledning del 2
Den andra vägledningen har två syften. Dels att stödja en utveckling där räddningstjänsten, i fred och under höjd beredskap, i högre grad är en del av kommunens samlade resurser för att skydda och upprätthålla samhällets funktionalitet vid kriser eller krig. Den har även till syfte att ge de ingångsvärden som är nödvändiga för att kunna påbörja insatsplanering för att skydda och upprätthålla prioriterad samhällsviktig verksamhet.
Scenario: Kärnvapen och C-händelser
Det finns även två scenarios till vägledning del 2:
- Kärnvapenscenario för räddningstjänst, rapportsammanfattning
- Underlag för hantering av C-händelser för räddningstjänst under höjd beredskap, rapportsammanfattning
Vad händer nu?
Nästa steg i RUHB-arbetet kommer att inriktas mot mer förmågespecifika vägledningar som bygger på aktuell hotbild och samhällets skyddsbehov, som exempelvis sök, räddning och röjning samt indikering och sanering.
-
LSO styr kommunal räddningstjänst under höjd beredskap
I kapitel 8 i Lagen om skydd mot olyckor (LSO) finns de delar som faller under kommunal räddningstjänst om Sverige skulle hamna under höjd beredskap. Bland annat kan man läsa att indikering, sanering och andra åtgärder för skydd mot kärnvapen och kemiska stridsmedel hamnar hos räddningstjänsten. Detta och mycket annat är något som räddningstjänsterna måsta ta höjd för.
-
Dimensionerande planeringsförutsättningar för kommunal räddningstjänst under höjd beredskap.
Regeringen uppdrog den 30 juni 2022 till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) att ta fram dimensionerande planeringsförutsättningar för kommunal räddningstjänst under höjd beredskap. Som svar på regeringsuppdraget tog MSB fram en rapport publicerad i mars 2023.
Kommunens räddningstjänst är idag i huvudsak dimensionerad för att hantera olyckor i fred och behöver förstärkas för att kunna möte de utmaningar som krigsfara och ytterst krig kan medföra. Initialt kommer det att krävas såväl kompetenshöjning som personella- och materiella resursförstärkningar. Att åstadkomma effektiva och samordnade räddningsinsatser under höjd beredskap och ytterst krig kräver dessutom att kommunens räddningstjänst, tillsammans med direkt berörda aktörer, har getts möjlighet till planering, utbildning och övning.
MSB:s bedömning är att kommunens organisation för räddningstjänst 2033 behöver ha:
- förmåga att genomföra sök och räddningsinsatser, hantera oexploderad ammunition samt indikera och sanera för skydd mot kemiska stridsmedel och kärnvapen,
- beredskapsplanerat i varje kommun,
- en uthållighet om minst tre månader,
- nått en personalvolym för höjd beredskap på 32 000 kvinnor och män,
- grundutbildats och genomfört repetitionsövningar för all personal,
- förmåga att agera självständigt på alla ledningsnivåer vid störda förhållanden samt
- förstärkts med materiella resurser och modern teknik anpassat till krigets krav.
-
MSB:s arbete med räddningstjänst under höjd beredskap RUHB
På MSB pågår flera olika aktiviteter med syfte att stödja kommunal räddningstjänst att utveckla sin förmåga för att kunna agera vid höjd beredskap och ytterst krig. Under hösten 2024 startar de första civilpliktsutbildningarna som genomförs på MSB:s skolor. Samtidigt tas planer fram för vidare utbildning, anskaffning av materiel och kompletterande utbildningar.
Det övergripande och långsiktiga målet med MSB:s arbete med räddningstjänst under höjd beredskap är att bidra till att kommunernas organisation för räddningstjänst ska få förbättrade förutsättningar i att kunna genomföra effektiva och samordnade insatser vid höjd beredskap och ytterst krig.
I syfte att hantera projektets omfattning delas projektet in i delområden. Varje delområde har en delområdesansvarig med tillhörande arbetsgrupp. Arbetsgrupperna sätts samman av personal från MSB och för området relevanta aktörer.
Delområden:
- Organisering och planering
- Urban sök och räddning
- Ledningsplatser
- Insats - metod och teknik i krig
- Ammunition och minhantering
- Indikering och sanering - CBRN
- Olycksförebyggande i krig
- Kontinuitetshantering
- Akud omhändertagande och transport av skadade
- Materiel, utrustning och lagerföring
Civilplikt inom kommunal räddningstjänst
För att öka Sveriges möjlighet att planera och förstärka personalförsörjningen inom totalförsvaret har civilplikten aktiverats inom räddningstjänsten.
Läs mer om civilplikt inom kommunal räddningstjänst
Webbkurs - Räddningstjänst under höjd beredskap - en introduktion
Webbkursen syftar till att ge deltagarna möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper om räddningstjänst under höjd beredskap samt de förutsättningar och regler som påverkar och styr uppgifterna, med utgångspunkt i krigets lagar.
Läs mer om och delta i kursen med tillhörande kunskapstest här
Kontakt för frågor om räddningstjänst under höjd beredskap
E-postadress: ruhb@msb.se