Räddningstjänst under höjd beredskap - RUHB

Här finns information och stöd för dig som arbetar i kommunen och planerar för räddningstjänst under höjd beredskap.

Kommunens organisation för räddningstjänst är en av de viktigaste hörnstenarna i ett modernt totalförsvar. Sverige utgår från en stark räddningstjänst med stor kunskap och erfarenhet att hantera olyckor och kriser och som nu dimensioneras för höjd beredskap och ytterst krig.

Effektiva och samordnade räddningsinsatser vid höjd beredskap och krig kräver att räddningstjänsten har getts möjlighet till planering, utbildning, övning och personella och materiella resursförstärkningar. Arbetet med att tillgodose detta pågår på olika nivåer över hela landet.

Projektet räddningstjänst under höjd beredskap, RUHB, är ett av flera arbeten där MSB och räddningstjänstorganisationerna samarbetar för att stärka räddningstjänsternas förmåga att agera vid höjd beredskap och ytterst krig.

Det är en del i att stärka Sveriges civila försvar och ett motståndskraftigt samhälle med förmåga att hantera hot och angrepp mot Sverige och alliansen Nato.

Vägledningar , scenarier och webbutbildning

Vägledning 1: Stöd för inledande planering och fortsatt utvecklingsarbete och scenarier

Vägledning 2: Räddningstjänst och samhällsviktig verksamhet och scenarier

Vägledning 3: Ledning av kommunal räddningstjänst under höjd beredskap

Räddningstjänst under höjd beredskap - en introduktion

Webbkursen ger grundläggande kunskaper om räddningstjänst under höjd beredskap samt de förutsättningar och regler som påverkar och styr uppgifterna, med utgångspunkt i krigets lagar. Den riktar sig till anställda inom kommunal räddningstjänst, till MSB:s studerande inom grund- och vidareutbildningar i skydd mot olyckor men också till dig som vill lära dig mer om räddningstjänst i Sverige under höjd beredskap.

Till webbutbildningen

  • Vägen framåt - om vägledningsarbetet

    Det övergripande och långsiktiga målet med MSB:s vägledningsarbete är att bidra till att kommunens organisation för räddningstjänst ska kunna genomföra effektiva och samordnade insatser vid höjd beredskap.

    Vägledning del 1

    Syftet med den första vägledningen är att beskriva bakgrunden till den lagstiftning som ligger till grund för räddningstjänst under höjd beredskap, att ge de ingångsvärden som är nödvändiga för att kunna påbörja arbetet med kontinuitetsarbetet av egen verksamhet inför höjd beredskap.

    Scenario: typfall 4 och 5

    För att underlätta planeringen för räddningstjänst under höjd beredskap finns ett planeringsunderlag i form av scenariobeskrivningar, som bygger på en fördjupning av det så kallade typfall 4 och 5.

    • Scenarier för kommuner och kommunal räddningstjänst under höjd beredskap

    Vägledning del 2

    Den andra vägledningen har två syften. Dels att stödja en utveckling där räddningstjänsten, i fred och under höjd beredskap, i högre grad är en del av kommunens samlade resurser för att skydda och upprätthålla samhällets funktionalitet vid kriser eller krig. Den har även till syfte att ge de ingångsvärden som är nödvändiga för att kunna påbörja insatsplanering för att skydda och upprätthålla prioriterad samhällsviktig verksamhet.

    Scenario: Kärnvapen och C-händelser

    Det finns även två scenarios till vägledning del 2:

    • Kärnvapenscenario för räddningstjänst, rapportsammanfattning
    • Underlag för hantering av C-händelser för räddningstjänst under höjd beredskap, rapportsammanfattning

    Vad händer nu?

    Nästa steg i RUHB-arbetet kommer att inriktas mot mer förmågespecifika vägledningar som bygger på aktuell hotbild och samhällets skyddsbehov, som exempelvis sök, räddning och röjning samt indikering och sanering.

  • LSO styr kommunal räddningstjänst under höjd beredskap

    I kapitel 8 i Lagen om skydd mot olyckor (LSO) finns de delar som faller under kommunal räddningstjänst om Sverige skulle hamna under höjd beredskap. Bland annat kan man läsa att indikering, sanering och andra åtgärder för skydd mot kärnvapen och kemiska stridsmedel hamnar hos räddningstjänsten. Detta och mycket annat är något som räddningstjänsterna måsta ta höjd för att kunna agera i civila försvaret.

  • Dimensionerande planeringsförutsättningar för kommunal räddningstjänst under höjd beredskap

    Regeringen uppdrog den 30 juni 2022 till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) att ta fram dimensionerande planeringsförutsättningar för kommunal räddningstjänst under höjd beredskap. Som svar på regeringsuppdraget tog MSB fram en rapport publicerad i mars 2023.

    Svar på regeringsuppdrag: Dimensionerande planeringsförutsättningar för kommunal räddningstjänst under höjd beredskap (pdf)

    Kommunens räddningstjänst är idag i huvudsak dimensionerad för att hantera olyckor i fred och behöver förstärkas för att kunna möte de utmaningar som krigsfara och ytterst krig kan medföra. Initialt kommer det att krävas såväl kompetenshöjning som personella- och materiella resursförstärkningar. Att åstadkomma effektiva och samordnade räddningsinsatser under höjd beredskap och ytterst krig kräver dessutom att kommunens räddningstjänst, tillsammans med direkt berörda aktörer, har getts möjlighet till planering, utbildning och övning.

    MSB:s bedömning är att kommunens organisation för räddningstjänst 2033 behöver ha:

    • förmåga att genomföra sök och räddningsinsatser, hantera oexploderad ammunition samt indikera och sanera för skydd mot kemiska stridsmedel och kärnvapen,
    • beredskapsplanerat i varje kommun,
    • en uthållighet om minst tre månader,
    • nått en personalvolym för höjd beredskap på 32 000 kvinnor och män,
    • grundutbildats och genomfört repetitionsövningar för all personal,
    • förmåga att agera självständigt på alla ledningsnivåer vid störda förhållanden samt
    • förstärkts med materiella resurser och modern teknik anpassat till krigets krav.
  • MSB:s arbete med räddningstjänst under höjd beredskap RUHB

    På MSB pågår flera olika aktiviteter med syfte att stödja kommunal räddningstjänst att utveckla sin förmåga för att kunna agera vid höjd beredskap och ytterst krig. Under hösten 2024 startar de första civilpliktsutbildningarna som genomförs på MSB:s skolor. Samtidigt tas planer fram för vidare utbildning, anskaffning av materiel och kompletterande utbildningar.

    Det övergripande och långsiktiga målet med MSB:s arbete med räddningstjänst under höjd beredskap är att bidra till att kommunernas organisation för räddningstjänst ska få förbättrade förutsättningar i att kunna genomföra effektiva och samordnade insatser vid höjd beredskap och ytterst krig.

    I syfte att hantera projektets omfattning delas projektet in i delområden. Varje delområde har en delområdesansvarig med tillhörande arbetsgrupp. Arbetsgrupperna sätts samman av personal från MSB och för området relevanta aktörer.

    Delområden:

    • Organisering och planering
    • Urban sök och räddning
    • Ledningsplatser
    • Insats - metod och teknik i krig
    • Ammunition och minhantering
    • Indikering och sanering - CBRN
    • Olycksförebyggande i krig
    • Kontinuitetshantering
    • Akud omhändertagande och transport av skadade
    • Materiel, utrustning och lagerföring

Civilplikt inom kommunal räddningstjänst

För att öka Sveriges möjlighet att planera och förstärka personalförsörjningen inom totalförsvaret har civilplikten aktiverats inom räddningstjänsten.

Läs mer om civilplikt inom kommunal räddningstjänst

Om arbetet med RUHB i andra kanaler

I MSB:s tidning Tjugofyra7 och prenumerationskanalen 90-sekunder kan du ta del av reportage om räddningstjänst under höjd beredskap.

Läs artiklar om räddningstjänst på Tjugofyra7.se

MSB:s playtjänst 90 sekunder har reportage om räddningstjänst (betaltjänst)

Kontakt

ruhb@msb.se

Till toppen av sidan