Förmåga: Anställa nya deltidsbrandmän
Den som blir anställd som deltidsbrandman ska förstå vad uppdraget innebär, liksom deltidsbrandmannens huvudarbetsgivare, kollegor och familj. De positiva sidorna ska lyftas fram, samtidigt som alla parter ska ha en nyanserad och realistisk bild över hur uppdraget påverkar det ordinarie arbetet, fritiden och familjen.
De här förutsättningarna är viktiga för att anställa nya deltidsbrandmän.
Positiva huvudarbetsgivare
Huvudarbetsgivare, offentliga och privata, har en realistisk bild av vad uppdraget innebär för arbetsplatsen. Huvudarbetsgivarna känner att de gör en värdefull insats genom att de tillåter, eller aktivt uppmuntrar, att deras anställda är deltidsbrandmän. Kollegor får förståelse för att även de är med och bidrar till samhällets skydd mot olyckor.
MSB har tagit fram ett dialogstöd fritt för räddningstjänster att använda i dialoger med befintliga och potentiella huvudarbetsgivare. Dialogstödet består av textmallar, bilder, presentation och metodstöd. Kontakta MSBs kontaktpersoner för personalförsörjning av deltidsbrandmän för att få tillgång till dialogstödet.
Positiva familjer
Deltidsbrandmännens familjer är införstådda med vad uppdraget innebär. De känner att även de indirekt bidrar till tryggheten i lokalsamhället. Räddningstjänsten underlättar för deltidsbrandmannen att kombinera familjelivet med beredskapstjänstgöring.
Om att ha en RiB/deltidsbrandman i familjen
Förståelse för vad det innebär att vara deltidsbrandman
Alla tilltänkta deltidsbrandmän har realistiska förväntningar på vad uppdraget innebär så att de stannar kvar.
Professionell anställningsprocess
Anställningsprocessen är professionell, kompetensbaserad och effektiv.