Transport av litiumbatterier
Litiumbatterier och celler liksom utrustning som innehåller litiumbatterier och celler, exempelvis datorer och mobiltelefoner, klassificeras som farligt gods. För att få skicka batterier och celler samt utrustning som innehåller litiumbatterier och celler behöver bestämmelserna i ADR-S och RID-S följas. Det innebär bland annat krav på hur batterierna och cellerna ska klassificeras, förpackas, märkas och deklareras i transportdokumentationen.
På den här sidan
Klassificering
Farligt gods klassificeras med ett fyrsiffrigt identifieringsnummer som kallas UN-nummer. Litiumbatterier och celler samt utrustning som innehåller litiumbatterier och celler kan ha följande UN-nummer.
Namn | UN-nummer |
---|---|
Litiumbatterier | 3090 |
Litiumbatterier, förpackade med utrustning | 3091 |
Litiumbatterier, i utrustning | 3091 |
Litiumjonbatterier | 3480 |
Litiumjonbatterier förpackade med utrustning | 3481 |
Litiumjonbatterier i utrustning | 3481 |
Fordon batteridrivet | 3171 |
Fordon med brandfarlig vätska/gas som drivmedel (inklusive hybridfordon) | 3166 |
Litiumbatterier installerade i lastbärare | 3536 |
Provning
I stort sett alla typer av litiumbatterier och celler ska genomgå vissa provningsmoment i testhandboken (UN Manual of Tests and Criteria), del III, delavsnitt 38.3, innan de får transporteras. Exempel på moment som ingår är vibrationstest, test av extern kortslutning och termiskt test.
Efter provningen ska en testsammanfattning upprättas, vilken också testhandboken beskriver formerna för. Som avsändare är det viktigt att säkerställa att batterier och celler verkligen har provats. Kravet är att tillverkare och efterföljande distributörer av batterierna ska kunna tillhandahålla testsammanfattningen. Med distributör avses någon som själv eller genom sitt företag erbjuder eller levererar produkter för distribution, försäljning, förbrukning eller användning på marknaden i samband med kommersiell verksamhet.
Testsammanfattningen behöver inte medföras vid själva transporten som ett transportdokument.
Testhandboken på Unece:s webbplatsEnligt testhandboken är ett batteri, knappcell och cell följande:
Battery: means two or more cells or batteries which are electrically connected together and fitted with devices necessary for use, for example, case, terminals, marking or protective devices. Units which have two or more cells that are commonly referred to as “battery packs”, “modules” or “battery assemblies” having the primary function of providing a source of power to another piece of equipment are for the purposes of the Model regulations and this Manual treated as batteries.
Button cell or battery: means a round small cell or battery when the overall height is less than the diameter.
Cell means a single encased electrochemical unit (one positive and one negative electrode) which exhibits a voltage differential across its two terminals, and may contain protective devices. See definitions for battery and single cell.
Läs mer
MSBFS 2022:3 föreskrifter om transport av farligt gods på väg och i terräng (ADR-S)Information om vad som gäller vid flygtransporter från IATAS (The International Air Transport Association), på engelskaInformation från branschorgan Recharge på batterietransport.org
Lättnad för transport av små litiumbatterier och celler
Det finns en lättnad från transportreglerna för små litiumbatterier och den anges i en så kallad särbestämmelse, särbestämmelse 188.
Denna lättnad gäller för litiumbatterier (icke laddningsbara) på högst 2 gram litium och för litiumjonbatterier (laddningsbara) på högst 100 Wh (wattimmar). Antalet wattimmar (Wh) för ett batteri får du fram genom att multiplicera batteriets spänning volt (V) med kapaciteten i amperetimmar (Ah): Wh= V x Ah
Enligt särbestämmelsen ska även vissa krav på provning av batteriet (kapitel 2.9) och krav på förpackningen (kapitel 4.1) följas.
Lättnaden gäller för litiumceller (icke laddningsbara) på högst 1 g litium och för litiumjonceller (laddningsbara) på högst 20 Wh.
Enligt särbestämmelsen ska även vissa krav på provning av batteriet och cellen (kapitel 2.9) och krav på förpackningen (kapitel 4.1) följas. Dessutom ska batterier och celler klara provning enligt testhandboken, läs mer under avsnittet ”Provning” ovan.
Särbestämmelse SP188Sammandrag (2.9+4.1)
Kollin som transporteras enligt lättnaderna i särbestämmelse 188 ska också märkas med symbolen nedan. Symbolen är nedladdningsbar. Märkningen krävs inte om kollit innehåller högst två batterier (högst 2 gram litium per batteri eller 100 Wh per batteri) eller högst 4 celler (högst 1 gram litium per cell eller 20 Wh per cell) som är installerade i utrustning och om sändningen innehåller högst två kollin. Med utrustning menas till exempel en mobiltelefon eller skruvdragare.
Exempel: batterier i utrustning
Du ska skicka fyra skruvdragare som vardera innehåller 1 litiumjonbatteri. Varje batteri har spänning 18 V och en kapacitet på 4 Ah (18 V x 4 Ah= 72 Wh).
Varje batteri understiger 100 Wh och du kan då förpacka två skruvdragare i en ytterförpackning och skicka dessa som ett kolli.
Du kan högst skicka två kollin i samma sändning förpackade på ovanstående sätt enligt särbestämmelse 188 och då krävs ingen märkning.
Märke för kollin som innehåller litiumceller eller -batterier iordningställda för transport enligt särbestämmelse 188
Märket ska minst vara 100 mm i bredd och 100 mm i höjd och kompletteras med information enligt följande:
* Plats för UN-nummer
Transport av använda (begagnade) litiumbatterier
I ADR-S och RID-S finns särskilda regler för transport av begagnade batterier och celler som ska transporteras till återvinning eller bortskaffande. Sådana batterier och celler ska förpackas enligt förpackningsinstruktion P909. Dessutom finns två särbestämmelser (SP) som reglerar transporterna, särbestämmelse 377 och 636. Litiumbatterier som är inbyggda i utrustning för privata hushåll kan transporteras enligt särbestämmelse 670.
Transport av skadade och defekta litiumbatterier
Det finns särskilda regler som ska följas vid transport av batterier och celler som har blivit skadade eller defekta. Sådana batterier och celler delas in i ”skadade batterier och celler” respektive ”allvarligt skadade batterier och celler”.
I särbestämmelse 376 finns angivet vad som avses med skadade batterier och celler respektive allvarligt skadade batterier och celler.
Ett skadat litiumbatteri eller cell överensstämmer inte längre med den typ av batteri eller cell som har provats enligt testhandboken. I särbestämmelse 376 anges följande vara skadade batterier och celler:
-
batterier och celler som konstaterats som felaktiga av säkerhetsskäl,
-
batterier och celler som har läckt vätska eller gas,
-
batterier och celler som inte kan undersökas före transport, eller
-
batterier och som har bestående fysiska och mekaniska skador.
Det finns dessutom ytterligare parametrar angivna i särbestämmelse 376. Skadade batterier och celler ska vara förpackade enligt förpackningsinstruktion P908 eller LP904.
Med allvarligt skadade batterier och celler menas batterier och celler som är skadade eller defekta att de har en förmåga att snabbt falla isär, reagera farligt, alstra lågor eller generera farlig värmeutveckling eller avge giftiga, frätande eller brandfarliga gaser.
Dessa ska förpackas och transporteras enligt förpackningsinstruktion P911 eller LP906. Istället för att tillämpa förpackningsinstruktionerna finns också möjlighet att transportera batterierna och cellerna enligt alternativ förpackning med eventuella transportvillkor, detta transportsätt ska då godkännas av MSB för väg- och järnvägstransport.
Det finns dessutom ytterligare parametrar angivna i särbestämmelse 376. Skadade batterier ska vara förpackade enligt förpackningsinstruktion P908 eller LP904.
Med allvarligt skadade batterier menas batterier som är skadade eller defekta och som är benägna att snabbt falla isär, reagera farligt, alstra lågor eller generera farlig värmeutveckling eller avge giftiga, frätande eller brandfarliga gaser. Dessa ska förpackas och transporteras enligt förpackningsinstruktion P911 eller LP906.
Istället för att tillämpa förpackningsinstruktionerna finns också möjlighet att transportera batterierna enligt alternativ förpackning med eventuella transportvillkor, detta transportsätt ska då godkännas av MSB för väg- och järnvägstransport.
Transport av batteridrivna fordon
Enligt reglerna för transport av farligt gods klassificeras batteridrivna fordon som transporteras som last, som UN 3171 Fordon, batteridrivet. Fordon är anordningar som är självgående och konstruerade att transportera en eller flera personer eller gods. Exempel på sådana fordon är bilar, motorcyklar, skotrar, tre- eller fyrhjuliga fordon, elcyklar, rullstolar och åkgräsklippare.
Om de batteridrivna fordonen är skadade eller defekta
När bärgningsfordon transporterar skadade eller defekta batteridrivna fordon är transporten undantagen från reglerna i ADR-S och RID-S om transporten sker i samband med en räddningstjänstinsats och under övervakning av räddningstjänsten (se 1.1.3.1 (d) i ADR-S och RID-S).
Om transporten sker utan att ha samband med en räddningsinsats ska reglerna i särbestämmelse 667 följas. I denna särbestämmelse anges möjligheten att montera bort det skadade eller defekta batteriet och cellen och transportera det enligt särbestämmelse 376. Om det inte är möjligt att montera bort batteriet eller cellen, ska istället villkoren i särbestämmelse 666 följas.
Se följande flödesschema för information:
Transport av skadade elfordon flödesschema
Litiumbatterier fast installerade i lastbärare, till exempel container
Litiumbatterier som är fast installerade i lastbärare och där batterierna enbart används till exempel för att ge ström till elektrifierade maskiner och byggbodar klassificeras som UN 3536. Batterierna transporteras alltså inte som last i lastbärare för att levereras till en mottagare.
I särbestämmelse 389 anges vilka bestämmelser som gäller. Med latsbärare menas fordon, vagn eller container.
Transport av utbrända batterier
Batterier som är fullständigt utbrända rekommenderas av branschorganet RECAHARGE att klassificeras som UN 3077 Miljöfarligt ämne, fast, n.o.s i klass 9. Även det pulver som bildas när batterier finfördelas, så kallad svart massa, rekommenderas att klassificeras som UN 3077.
Förvaring/lagring och energilagringssystem av litiumbatterier
Kraven på brandskydd i skälig omfattning i lagen om skydd av olyckor gäller för alla byggnader och anläggningar. Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar ska i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.
Men det finns inga detaljerade riktlinjer i frågan om hur litiumbatterier bör förvaras/lagras. Observera att energilagringssystem omfattas av reglering inom elsäkerhetsområdet.
Räddning e-fordon
MSB har tagit fram rekommendationer som är bra "att tänka på" vid trafikskadehändelse med e-fordon.
Risker med brand i batterier
MSB2371, 2024
Den här vägledningen presenterar övergripande fakta om litiumjonbatterier och förklarar orsak och uppkomst till termisk rusning, samt hur den sprids från battericell till battericell, så kallad propag...