Beredskapsveckan
Beredskapsveckan är en temavecka och kommunikationsinsats vecka 39 varje år. Veckan leds av MSB och genomförs av många aktörer samtidigt i syfte att stärka motståndskraften hos invånarna. Temat för 2024 var ”Sätt i gång!”.
Beredskapsveckan 2024 i preliminära siffror
Beredskapsveckan har med åren blivit en medial succé. Det gjordes väldigt många inslag i media vecka 39 och det var kreativa och fina aktiviteter som lyftes runt om i hela Sverige. Många människor fick alltså höra talas om att Beredskapsveckan pågick, och tipsades både i media och annonser om möjligheten att besöka lokala aktiviteter. Sverige Radio tog fram filmer utifrån deras beredskapsuppdrag där deras egna profiler framförde budskapet ”vi lovar att aldrig tystna”.
Många aktiva kommuner
Antalet kommuner som aktivt har anmält sig som deltagande i Beredskapsveckan landade på totalt 257 stycken. Den största andelen (29 procent) deltog på nivå 2, det vill säga med att genomföra externa aktiviteter och publicera inlägg i sociala medier. På de mest aktiva nivåerna (nivå 4 och 5) deltog sammantaget 25 procent.
Mer än hälften av kommunerna, 53 procent, genomförde aktiviteter tillsammans med en frivillig försvarsorganisation, 27 procent tillsammans med räddningstjänsten och 18 procent arrangerade aktiviteter med lokala handlare.
Det var lika andelar av kommunerna som deltog med en ökad som med en liknande ambitionsnivå jämfört med föregående år, på 46 procent vardera. Fem procent deltog med en minskad ambitionsnivå jämfört med föregående år.
Antal övriga organisationer som anmält sitt deltagande, 177 stycken. Av dessa utgjordes till exempel 33 procent av frivilliga försvarsorganisationer, 16 procent av civilsamhället och 15 procent av näringslivet. Av de övriga anmälda organisationerna, som uppgick till en fjärdedel, kan nämnas regioner, myndigheter och företag.
Vi har börjat samla exempel på aktiviteter under Beredskapsveckan 2024, sidan fylls på kontinuerligt.
Till sidan med exempel på aktiviteter 2024
Material som användes
Det mest använda materialet under Beredskapsveckan var likt förra året broschyren "Om krisen eller kriget kommer" från 2018 som 62 procent hade nytta av, samt vikfoldern Sju Dagar, 60 procent. Några andra använda material i urval:
- Annonsmaterialet Sju Dagar: 45 procent
- Webbutbildningen Sju Dagar: 35 procent
- Kriskalendern: 26 procent
Sju Dagar-foldern och Checklista Mat har laddats ner cirka 5 000 gånger vardera från msb.se.
En annan intressant uppgift är att 25 procent av de deltagande kommunerna har planerat för att ta fram en lokal variant av broschyren "Om krisen eller kriget kommer".
Tack för allt arbete med årets Beredskapsvecka!
Så många och så olika slags aktörer har satt i gång med allt möjligt som stärker vår motståndskraft. Vi i arbetsgruppen på MSB fortsätter nu att sammanfatta, utvärdera, titta på statistik och lyssna på er som deltog för att sedan kunna fortsätta vidare framåt.
Som ett varmt och vilsamt tack till alla som engagerat sig, vill vi dela med oss av en stämningsfull film från Älvdalens kommun. Den tar oss med på en visuell resa med vackra vyer, historia och kultur och frontas av invånarna själva.
Beredskapsveckans nyhetsbrev
Löpande information om Beredskapsveckan ges i nyhetsbrevet, prenumerera gärna på detta.
Till Beredskapsveckans nyhetsbrev
Mer om Beredskapsveckan
Beredskapsveckan startade 2017 på initiativ av MSB, med syftet att få fler privatpersoner att förbereda sig för en eventuell kris. Rekommendationen är att vi som privatpersoner ska ha en hemberedskap för att klara oss utan samhällets hjälp i en vecka.
Beredskapsveckan leds av MSB och genomförs främst av kommuner, länsstyrelser och frivilligorganisationer – i syfte att sprida kunskap om beredskap till privatpersoner. Men även föreningar, skolor, arbetsplatser etcetera är varmt välkomna att delta.
Beredskapsveckans tema 2024: ”Sätt i gång”
Temat för 2024: "Sätt i gång", varen uppmaning till att stärka sin egenberedskap innan en kris eller ett krig hotar. Vi fortsätter att möta privatpersoner i deras vardag mitt i det försämrade säkerhetspolitiska läget, med tuffare ekonomi och allt tydligare konsekvenser av klimatförändringarna. Vi ser ett ökande engagemang hos privatpersoner och det tar vi vara på. Temat valdes för att kunna anpassas lokalt och olika aktörer satte i gång med de som de själva tyckte var mest angeläget under Beredskapsveckan.