Risk- och sårbarhetsanalyser
En risk- och sårbarhetsanalys är ett första steg i en kedja för att reducera risker, minska sårbarheter och förbättra vår förmåga att förebygga, motstå och hantera kriser och extraordinära händelser.
Samtliga statliga myndigheter, kommuner och regioner ska enligt lagar och förordningar göra en risk- och sårbarhetsanalys (RSA) för ansvarsområdet och för den egna verksamheten.
Länsstyrelserna ska sammanställa en regional RSA och dessutom stödja aktörer i länet i deras RSA-arbete.
Därutöver ska kommuner, regioner och beredskapsmyndigheterna redovisa utkomsten av sina RSA-arbeten. För beredskapsmyndigheterna kallas denna redovisning för risk- och sårbarhetsbedömning (RSB).
Flera användningsområden
Att göra en RSA bidrar till
- beslutsunderlag för beslutsfattare och verksamhetsansvariga,
- underlag för kommunikation om samhällets risker till allmänheten och anställda,
- underlag för samhällsplanering.
Risk- och sårbarhetsananalyserna och risk- och sårbarhetsbedömningarna bidrar även till samlade regionala lägesbilder och en nationell bild av hot, risker, sårbarheter och förmåga i den återkommande nationella risk- och sårbarhetsbedömningen (NRSB).
Sammantaget ska NRSB kunna ligga till grund för beslut som bidrar till en utveckling av Sveriges civila beredskap och det system som finns för att både förebygga, förbereda och hantera risker, hur medel i anslag 2:4 Krisberedskap ska användas samt inriktning för övning och utbildning.
-
Myndigheters redovisning av RSB
Bevakningsansvariga myndigheter samt myndigheter utpekade efter beslut av MSB, ska vartannat år skicka en sammanfattande redovisning av sin RSA i form av en risk- och sårbarhetsbedömning, (RSB) till MSB och regeringskansliet.
Om myndigheten ingår i en eller flera beredskapssektorer ska risk- och sårbarhetsbedömningen även skickas till sektorsansvariga myndigheter för dessa.
Länsstyrelser ska även lämna en risk- och sårbarhetsbedömning till den civilområdesansvariga länsstyrelsen (Civo).
Redovisning vartannat år
Redovisningen ska lämnas in till MSB och regeringskansliet senast den 30 september varje jämnt årtal.
Föreskrifter
Vad redovisningen ska innehålla regleras i MSB:s föreskrifter.
Föreskrifter om statliga myndigheters risk- och sårbarhetsanalyser MSBFS 2024:5
Frågor och svar om statliga myndigheters risk- och sårbarhetsbedömningar
-
Regioners redovisning av RSA
Samtliga regioner ska analysera vilka extraordinära händelser i fredstid som kan inträffa, identifiera samhällsviktiga verksamheter och beroenden, analysera risker och sårbarheter samt identifiera behov av åtgärder.
Redovisning vart fjärde år
Regionen ska sammanställa och rapportera resultatet av analysen till Socialstyrelsen, MSB och Länsstyrelsen senast den 31 oktober under det första kalenderåret efter ordinarie val till regionfullmäktige.
Föreskrifter och indikatorer
Hur och vad regionerna ska redovisa beskrivs i MSB:s föreskrifter och allmänna råd. Indikatorer används för att bedöma generell krisberedskapsförmåga.
Föreskrifter och allmänna råd om landstings risk- och sårbarhetsanalyser MSBFS 2015:4Indikatorer för bedömning av landstingets generella krisberedskap (docx)
-
Kommuners redovisning av RSA
Samtliga kommuner ska analysera vilka extraordinära händelser i fredstid som kan inträffa, identifiera samhällsviktiga verksamheter och beroenden, analysera risker och sårbarheter samt identifiera behov av åtgärder.
Redovisning vart fjärde år
Kommunen ska sammanställa och rapportera resultatet av analysen till länsstyrelsen senast den 31 oktober under det första kalenderåret efter ordinarie val till kommunalfullmäktige.
Föreskrifter och indikatorer
Hur och vad kommunerna ska redovisa beskrivs i MSB:s föreskrifter och allmänna råd. Indikatorer används för att bedöma generell krisberedskapsförmåga.
Föreskrifter och allmänna råd om kommuners risk- och sårbarhetsanalyser MSBFS 2015:5
Indikatorer för bedömning av kommunens generella krisberedskap
Hantering av inkomna handlingar
Vid utlämningsärenden av RSA-redovisningar som belagts med sekretess av redovisande myndighet söker MSB samråd med uppgiftslämnande myndighet inför en eventuell utlämning till en enskild person. Om en myndighet begär utlämnande hänvisar MSB alltid tillbaka till den myndighet som upprättat handlingen.