Positivt mottagande av broschyren, men också ökad oro
Den nya broschyren Om krisen eller kriget kommer har fått ett positivt mottagande hos allmänheten. Många har tagit del av innehållet och kunskapen om Sveriges beredskap för kris och krig har ökat. Samtidigt reagerade också många med oro när broschyren kom i brevlådan. Det visar en uppföljande undersökning som MSB låtit göra.
Drygt 2 000 personer fick i början av året besvara ett antal frågor för att MSB ska få en bild av den nya broschyrens effekter och påverkan på människor. Frågorna har bland annat rört kunskap om totalförsvaret och den egna beredskapen, men också om själva broschyren. Som jämförelse har vissa frågor som ställdes i samband med utskicket 2018 även ställts i denna mätning.
Resultatet visar bland annat att fler kände oro när de fick broschyren denna gång, 39 procent, jämfört med utskicket 2018, 24 procent. Den vanligaste känslan när man såg broschyren var dock ansvar, 45 procent, även om den siffran sjunkit något jämfört med förra utskicket, 47 procent.
– Vi hade förväntat oss att fler än förra gången skulle reagera med oro när man fick den nya broschyren. Den speglar det försämrade säkerhetsläget i omvärlden som i sin tur sannolikt också avspeglas i människors reaktioner, säger Christina Andersson, projektansvarig för den nya broschyren vid MSB.
Överväldigande majoritet tycker att Sverige är värt att försvara
Undersökningen visar också att en överväldigande majoritet, 86 procent, tycker att Sverige är värt att försvara vid ett militärt angrepp. 76 procent säger sig vilja försvara landet inom det civila försvaret.
– Det visar att vi sluter upp för vårt land och våra friheter om vi blir hotade. Samtidigt så behöver vi bli bättre på att låta allmänheten bli en del av allt det arbete som nu görs i hög fart för att stärka totalförsvaret. Det är viktigt för att fler faktiskt också ska uppleva sig vara en del av vår beredskap, säger Christina Andersson.
Resultatet visar också att broschyren sannolikt fått fler att fundera över sin hemberedskap. 63 procent planerar att stärka sin egen beredskap jämfört med 57 procent innan utskicket.
– 43 procent uppger sig redan ha beredskap för minst en vecka och det är bra, men nu måste alla som planerar att stärka sin hemberedskap också ta det sista konkreta steget och inte vänta längre. En god hemberedskap stärker inte bara det egna hushållets förmåga utan bidrar till hela landets motståndskraft, säger Christina Andersson.
Övriga resultat från effektmätningen - siffror inom parentes är från en så kallad nollmätning som gjordes i september 2024, innan broschyren skickades ut:
- 64 procent har tagit del av innehållet i broschyren – vid mättillfället i januari 2025.
- 38 procent instämmer i att de vet hur Sveriges beredskap för kris och krig ser ut (30 procent).
- 49 procent instämmer i att totalförsvarsplikten gäller alla från det år man fyller 16 till det år man fyller 70 (42 procent).
- 68 procent vet vart de ska vända sig för att få information om hur man kan förbereda sig för kris och krig (58 procent).
- 82 procent tycker det är bra med en tryckt broschyr till hushållen.
- 69 procent uppger att innehållet är enkelt att förstå.
- 63 procent tycker att mängden information i broschyren är lagom.
Om undersökningen
Enkät till 2009 personer i en webbpanel, från 16 år och uppåt. Dock är andelen 65+ för få för att kunna redovisas som en egen åldersgrupp.
Flera av frågorna ställdes också i september 2024 innan utskicket vid en så kallad nollmätning för att kunna mäta eventuella förändringar. Som jämförelse har också vissa frågor som ställdes i samband med utskicket av broschyren 2018 ställts i samband med utskicket av den nya broschyren.
Datainsamlingen genomfördes av Norstat vid två olika tillfällen: 18/12, 2024 – 11/1, 2025 samt 11/2 – 22/2, 2025. Vid båda mättillfällena har samma urvalsstorlek av respondenter använts för att i möjligaste mån skapa likvärdiga mätförhållanden. Analys och sammanställning är gjord av Gullers Grupp.