Till innehåll på sidan
Nyhet
Publicerad: 22 oktober 2024 , Klockan 15:51

Nöjda användare av Rakel och Rakel kundstöd

Årets kundundersökning för Rakel gav för sjätte året i rad ett höjt betyg för servicen hos Rakel kundstöd och åt Rakel som kommunikationssystem.

Undersökningen visar att majoriteten av er som varit i kontakt med Rakel kundstöd i frågor om beställningar, ändringar eller felanmälningar är fortsatt mycket nöjda med både servicen och tillgängligheten.

Resultatet visar också att ni känner er trygga med att Rakel kommer fungera i händelse av kris. Rakel beskrivs, av er, som ett robust, tillförlitligt och tillgängligt system. Täckningen upplevs som god och ni uppskattar användarvänligheten, enkelheten och möjligheten till samverkan.

Era önskemål

Täckningen upplevs både mycket positiv och även som ett förbättringsområde. Det finns önskemål om utökad kundservice och mer användarstöd för Rakel. Det efterfrågas också mer användarvänlighet i WIS. Ni önskar också digitalisering av fler tjänster och av administrationen kring Rakelabonnemangen.

Tips för förstärkt Rakeltäckning

Här hittar du alla e-tjänster för Rakel

Utveckling under året

Hittills i år har vi driftsatt 19 nya basstationer för att förbättra täckningen i Rakel. Under året har vi även förbättrat och förenklat ansökningsprocessen för repeatrar och även gjort processen helt digital. Fler e-tjänster är på gång.

Ni är många nya Rakelanvändare och vi har förtydligat hur ni ansluter till Rakel samt var ni hittar utrustning och leverantörer av Rakelprodukter och tjänster.

Så ansluter ni till Rakel

Vi har även varit ute på ett flertal sambandsmöten, mässor och övningar och arrangerat olika forum för att träffa er, ha dialog och fånga upp era utmaningar och önskemål. Vi uppskattar all form av återkoppling från er och har ni frågor eller funderingar så är ni alltid välkomna att höra av er.

Tack till alla som deltagit

Kundundersökningen är ett viktigt verktyg för oss på MSB för att kunna stämma av vad ni som användare tycker om Rakel och Rakel kundstöd. Era synpunkter hjälper oss att utveckla och att förbättra vår kundservice och våra tjänster.

Ni var riktigt många som svarade i år, stort tack!

Kontaktuppgifter MSB Rakel

Rakel

Rakel är Sveriges nationella kommunikationssystem för samverkan och ledning för aktörer med ansvar inom allmän ordning, säkerhet, hälsa och försvar. Rakel är ett robust system med mycket hög tillgänglighet. MSB ansvarar för drift, förvaltning och utveckling av Rakel. Infrastrukturen ägs av svenska staten.

Rakel

Till toppen av sidan