Ny vägledning med metod för att släcka bränder i elfordon
I den uppdaterade vägledningen ”Räddningsinsats där litiumjonbatterier förekommer” presenterar vi nya rön och kunskap om litiumjonbatterier, hur batterier beter sig vid termisk rusning och bränder och framförallt en ny insatsmetodik för att släcka bränder i litiumjonbatterier i elfordon. Utvecklingen har gått framåt och därför kommer vi med en uppdaterad och omarbetad version.
– Uppdatering av ”Räddningsinsats där litiumjonbatterier förekommer” är gjord kring övergripande fakta om litiumjonbatterier. Vi förklarar orsak och uppkomst till termisk rusning samt hur en brand sprids från battericell till battericell, så kallad propagering. Vägledningen ger också förslag på insatsmetodik vid brand i litiumjonbatterier, säger Yvonne Näsman, handläggare på Enheten för Brand och räddning vid MSB.
MSB2371, 2024
Den här vägledningen presenterar övergripande fakta om litiumjonbatterier och förklarar orsak och uppkomst till termisk rusning, samt hur den sprids från battericell till battericell, så kallad propag...
Vägledningen riktar sig främst till kommunal räddningstjänst, så att de i sin tur kan anpassa sin organisation och metoder utifrån sina egna förutsättningar. Innehållet är baserat på aktuellt kunskapsläge inom området och ska stödja räddningstjänstens med ny kunskap och bidra till en ökad förståelse kring litiumjonbatterier, elfordon och andra litiumjonbatteridrivna produkter.
– Det har funnits ett behov och finns ett fortsatt behov samt efterfrågat stöd kring släckning av batterier i elfordon. Vi har genomfört studier och tagit fram en metod som är testad både i kontrollerad miljö och vid enstaka bränder i fordon, fortsätter Yvonne Näsman
Utvecklingen sker snabbt inom området och nya sätt att hantera bränder och olyckor utvecklas hela tiden. De metoder som föreslås i vägledningen ska ses som möjliga metoder.
Med hjälp av rutiner, utbildning, tekniska lösningar och rätt nivå av skyddsutrustning kan räddningstjänsten vara förberedd och ha en förmåga att utföra effektiva och säkra insatser vid bränder i elfordon.
Hur stort är problemet?
– Problemet ser lite olika sett över landet. En del räddningstjänster har kommit längre än andra med att hämta hem erfarenheter och har mer resurser att genomföra utbildning. Det finns fortfarande frågor inom området, främst kring att släcka batterier i elfordon och större batterier. Det har inte funnits en släckmetod tidigare och det är nu det finns, fortsätter Yvonne Näsman.
MSB fortsätter följa utvecklingen
Tekniken för batteridrivna produkter och fordon är ett område som är här för att stanna och MSB fortsätter följa den utvecklingen. Till exempel kan nya typer av batterier medföra nya risker. Det blir dessutom fler och fler produkter som drivs med batterier i våra i bostäder och andra anläggningar, allt från små laddningsbara verktyg till större fordon och energilager.
– MSB går nu vidare med att titta på insatsmetodik för bränder i energilager. Vi håller också på att uppdatera en vägledning om räddningsinsatser i solcellsanläggningar, avslutar Yvonne Näsman.
Fakta: Bränder i elfordon
Antalet el/hybridbilar som brunnit har ökat från 8 till 38 mellan 2018 och 2023. Under samma period har antalet el/hybridbilar i vägtrafik ökat från 156 331 till 755 000 enligt SCB. Det är förhållandevis få bränder i personbilar som drivs helt eller delvis med litiumjonbatterier.
Sammanställning av bränder i elfordon och eltransportmedel 2018-2023